PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 lutego 2018 10:35 Polska Agencja Prasowa 1,465 odsłon

Koleje Śląskie: nadjechał pierwszy długi Elf II z Bydgoszczy

Aż 12 najdłuższych pociągów z Pesy zasili tabor regionalnego przewoźnika w województwie śląskim
fot: Tomasz Żak - Urząd Marszałk. w Katowicach

Pierwszy czteroczłonowy pociąg Elf II trafił w sobotę, 17 lutego, do bazy taborowej Kolei Śląskich w Katowicach. W ramach nowego zamówienia samorządowy przewoźnik województwa śląskiego otrzyma 12 takich pojazdów - spośród wszystkich 19 kupowanych obecnie teraz składów.

Magdalena Iwańska z Kolei Śląskich poinformowała, że z obecnie realizowanego zamówienia spółka ma już dwa egzemplarze dwuczłonowe 34WEa (z czterech docelowych), trzy trzyczłonowe 21WEa (z trzech docelowych) oraz pierwszy czteroczłonowy 22WEd (z dwunastu docelowych).

Rodzina Elfów drugiej generacji
Wszystkie te pociągi mimo różnych oznaczeń pochodzą z rodziny Elf II bydgoskiej Pesy, różniąc się długością. Koleje Śląskie i ich właściciel, samorząd woj. śląskiego, zamówiły je wspólnie w 2016 r., w ub. roku, rozszerzając zamówienie przy wykorzystaniu tzw. prawa opcji. Możliwy jest jeszcze zakup kolejnych składów - w tzw. zamówieniu uzupełniającym.

Nowe pojazdy, z których pierwszy pojawił się na torach we wrześniu 2017 r., powinny rozwiązać większość problemów taborowych przewoźnika. Zamawiane pociągi mają w tym roku zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez Koleje Śląskie  taboru - dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57.

Wysłużone EN57 odjadą bezpowrotnie
Spółka dzierżawi od PR ok. 20 takich składów z ponad 60, jakimi dysponuje. Kolejne 23 pociągi to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls; 13 następnych to odnowione składy bazujące na EN57, trzy to pojazdy spalinowe - obecnie niewykorzystywane lub traktowane jako zapas.

Pierwotna umowa z Pesą z 18 października 2016 r. objęła zakup jednej jednostki 2-członowej, dwóch 3-członowych oraz dziesięciu 4-członowych. Poszczególne składy zamówiły samorząd województwa oraz KŚ. Wynikająca z przetargu łączna cena za 13 składów wyniosła 205,89 mln zł brutto.

W umowie zawarto tzw. prawo opcji, przewidujące dostarczenie - bez osobnego przetargu, po potwierdzeniu ze strony zamawiających - kolejnych sześciu pociągów: trzech 2-członowych, jednego 3-członowego i dwóch 4-członowych.

Przewoźnik zamówił w ten sposób trzy kolejne pociągi 2-członowe (koszt jednego to 9,5 mln zł netto wraz z wykonaniem pierwszego przeglądu tzw. 3. poziomu utrzymania) i jeden pociąg 3-członowy (koszt 10,95 mln zł netto wraz z podobnym przeglądem).

Samorząd województwa zamówił natomiast dwa kolejne pociągi 4-członowe (według wcześniejszych informacji każdy z nich za 16,7 mln zł brutto). Środki na ich zakup zostały przewidziane w wieloletniej perspektywie finansowej województwa śląskiego do 2025 r.

Ogółem województwo kupuje 12 pojazdów, a jego przewoźnik - siedem. Według wcześniejszych informacji samorząd regionu przeznacza na tak poszerzony zakup 200,6 mln zł brutto (projekt został zgłoszony do środków unijnych, z których może pochodzić do 138,6 mln zł dofinansowania), a KŚ - 87,1 mln zł. Spółka wykorzystuje na ten cel środki własne oraz jedną z transz emitowanych obligacji.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • EQBFO
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,052 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]