PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
15 grudnia 2017 07:33 Portal gospodarka i ludzie : : autor: WIG 2,007 odsłon

Ogrzewanie: PGE przedstawiło strategię ciepłownictwa

PGE chce być nowoczesnym dostawcą ciepła "z pierwszego wyboru"
fot: PGE

Grupa Kapitałowa PGE ogłosiła w czwartek, 14 grudnia, oczekiwaną szczególnie po przejęciu aktywów francuskich w Polsce, swoją Strategię Ciepłownictwa. PGE zapowiada umocnienie pozycji kluczowego dostawcy ciepła po konkurencyjnej cenie.

W planach ma zarządzanie sieciami ciepłowniczymi w co najmniej 2/3 obecnych lokalizacji PGE Energia Ciepła do 2023 r. i budowę 1000 MW nowych mocy elektrycznych w kogeneracji do 2030 r., także w nowych lokalizacjach.

Około 250 mln zł w 2023 r. oraz około 1 mld zł od 2030 r. mają wynieść dodatkowe zyski grupy wskutek inwestycji ciepłowniczych. 

W 2030 r PGE Energia Ciepła ma osiągnąć poziom 50 proc. wykorzystania niskoemisyjnych źródeł energii w mixie paliwowym spółki.

PGE wprowadzi także ofertę nowych produktów i usług, wykorzystującą potencjał innowacji w ciepłownictwie.

"Dobry sąsiad i firma ciepłownicza pierwszego wyboru"
W wymiarze społecznym Grupa PGE oparła strategię na 4 filarach: bezpieczeństwie energetycznym (niezawodności dostaw ciepła i energii elektrycznej po konkurencyjnej cenie), środowisku (ograniczenie smogu i niskiej emisji), społecznościach lokalnych (aktywny dialog) oraz miejscach pracy (wsparcie rozwoju społeczno-ekonomicznego).

- W naszej szerokości geograficznej dostawy ciepła są nie mniej ważne od dostaw energii elektrycznej,a my mamy ten przywilej, że dzisiaj jesteśmy już liderem obydwu tych segmentów. To zaszczyt, ale i duże wyzwanie. Dbamy teraz nie tylko o bezpieczeństwo energetyczne, ale także nieprzerwane dostawy ciepła do milionów polskich domów. Chcemy się rozwijać spełniając najbardziej rygorystyczne wymagania środowiskowe i wykorzystywać fakt, że ciepło płynące z miejskich sieci ciepłowniczych jest jednym ze sposobów walki o czyste powietrze w polskich miastach – mówi Henryk Baranowski, prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Zgodnie z misją wyznaczoną w Strategii Ciepłownictwa Grupa PGE chce stymulować transformację i rozwój krajowego ciepłownictwa. PGE zakłada, że będzie "firmą ciepłowniczą pierwszego wyboru", liderem innowacyjnego rozwoju ciepłownictwa zorientowanym na klienta, efektywność i współpracę z samorządami.

Linia biznesowa w oparciu o kogenerację
Przyjęcie Strategii Ciepłownictwa przewiduje wydzielenie linii biznesowej opartej o kogenerację, mającej wykorzystywać potencjał wzrostu rynku ciepła miejskiego. Dzięki temu w jednej spółce skupi zdecydowaną większość posiadanych aktywów tego segmentu, co przełoży się na efektywność zarządczą i otworzy nowe perspektywy rozwoju. Fundamentem do planowanego rozwoju ciepłownictwa sieciowego PGE jest 16 elektrociepłowni, łącznie dysponujących 6,7 GW zainstalowanej mocy cieplnej oraz 2,5 GW zainstalowanej mocy elektrycznej, jak również ok. 500 km sieci ciepłowniczych.

- Polska to jeden z największych rynków ciepła w Europie i my zamierzamy ten potencjał maksymalnie wykorzystać. Chcemy być postrzegani jako wiarygodny i odpowiedzialny partner dla samorządów, które już dzisiaj widzą, że inwestycje w ciepłownictwo to znak naszych czasów – dbanie o komfort mieszkańców zarówno poprzez zapewnienie im niezakłóconych dostaw ciepła, ale także kluczowy element walki o czyste powietrze – mówi Henryk Baranowski, prezes PGE.

- Jako największa firma sektora możemy być dobrym sąsiadem i wesprzeć samorządy w osiąganiu celów, na które samodzielnie nie mogą sobie pozwolić. Nasz program rozwoju segmentu ciepłownictwa wesprze wzrost gospodarczy regionów, a tym samym wpłynie pozytywnie na poprawę konkurencyjności gospodarki i podnoszenie poziomu dobrobytu społecznego. Nasze plany wpisują sięi wspierają rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju  – dodaje prezes PGE.

Ambitny program inwestycyjny i zrównoważony rozwój
Zgodnie z założeniami Strategii Ciepłownictwa, do 2030 r. Grupa PGE zamierza zainwestowaćw nowe moce kogeneracyjne o łącznej mocy 1000 MW. Zamierza rozwijać i nabywać sieci ciepłownicze w miastach, w których posiada już swoje aktywa wytwórcze oraz podejmować rozmowy z samorządami dotyczące współpracy w miastach, w których nie jest jeszcze obecna.

Jednym z kluczowych wskaźników efektywności strategii będzie redukcja wydatków remontowych źródeł wytwórczych o 10 proc. do 2023 r. w stosunku do 2017 r. PGE zakłada, że rozwój segmentu ciepłowniczego docelowo przyniesie 1 mld zł zysku EBITDA, począwszy od 2030 r. Dodatkowy strumień zysku wygenerowany zostanie dzięki nowej, kompleksowej i innowacyjnej ofercie produktów i usług, dostosowanej do potrzeb różnych grup klientów.  

- Naszym celem jest wykorzystanie potencjału lokalnych, niskoemisyjnych paliw, takich jak gaz ze złóż lokalnych, odpady czy biomasa, by w 2030 r. osiągnąć poziom 50 proc. wykorzystania niskoemisyjnych źródeł energii w mixie paliwowym spółki PGE Energia Ciepła. Zakładamy ambitny program inwestycyjny, który opierać się będzie na stabilnej stopie zwrotu – mówi Ryszard Wasiłek, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

- W pierwszym etapie do 2023 r., chcemy skupić się na poszerzeniu łańcucha wartości, koncentrując się głównie na akwizycji sieci ciepłowniczych i dostosowaniu obecnego majątku do wymagań środowiskowych, by następnie, w perspektywie 2030 r. rozwijać aktywa wytwórcze i sieci ciepłownicze. W sumie na ten cel zamierzamy przeznaczyć ok. 17 mld zł – mówi Ryszard Wasiłek.

Finansowanie unijne i wsparcie prawne oraz Rynku Mocy
Inwestycje finansowane będą w modelu korporacyjnym i projektowym, uwzględniając w jak największym stopniu instrumenty finansowe Unii Europejskiej, preferencyjne fundusze krajowe oraz po 2020 r. finansowanie w ramach dyrektywy ETS (darmowe uprawnienia CO2 i Fundusz Modernizacyjny).

Planowane inwestycje dotyczą działalności regulowanej o relatywnie niskim ryzyku działalności. Inwestycje w aktywa kogeneracyjne w oparciu o źródła nisko i zeroemisyjne to istotny krok w kierunku dywersyfikacji miksu paliwowego Grupy PGE.

- Strategia Ciepłownictwa Grupy PGE doskonale wpisuje się w priorytetowe kierunki działania polskiej energetyki w obszarze społecznym i środowiskowym. Dzięki niej będziemy mogli zapewnić nie tylko bezpieczeństwo energetyczne na lokalnym poziomie, ale także w optymalny sposób wspierać walkę o jak najwyższą jakość powietrza w polskich miastach i być strategicznym partnerem w zrównoważonym rozwoju regionów, w których obecna jest PGE Energia Ciepła – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Energia Ciepła.

Zdając sobie sprawę ze wzrastającej świadomości i wymagań klientów, PGE chce wytyczać kierunki rozwoju sektora w Polsce w oparciu o innowacyjne rozwiązania, m.in. postępującą digitalizację, rozwój inteligentnych sieci i koncepcji smart city. Grupa będzie stawiać na kogenerację i trigenerację, a także minimalizować swój wpływ na otoczenie poprzez położenie nacisku na koncepcję circular economy, czyli zapewnianie maksymalnego wykorzystania ubocznych produktów procesu produkcji energii elektrycznej i ciepła. PGE zamierza w tym celu rozwijać na szeroką skalę współpracęze start-upami, czym zajmuje się działający w ramach Grupy fundusz PGE Ventures.

Grupa ocenia, że realizacja strategii będzie uzależniona od spełnienia się szeregu warunków zewnętrznych, wśród których najważniejszymi będą krajowe uwarunkowania o charakterze regulacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem polityki energetycznej Polski, systemów wsparcia kogeneracji i odnawialnych źródeł energii oraz Rynku Mocy, a  także polityki energetyczneji klimatycznej Unii Europejskiej - zastrzegła spółka.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • HHTVM
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,627 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]