PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
23 listopada 2017 09:59 Portal gospodarka i ludzie : : autor: WIG 1,612 odsłon

Ogrzewnictwo: dlaczego Polacy decydują się ocieplić dom?

Dlaczego Polacy decydują się na ocieplenie mieszkań i domów? Dla ponad 65 proc. ankietowanych przez Centrum Badań i Analiz Rynku głównym powodem decyzji o przeprowadzeniu termomodernizacji są wysokie koszty ogrzewania – taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez CBAR.

Poza wysokimi kosztami ogrzewania, drugim powodem wskazanym przez respondentów było utrzymanie odpowiedniego mikroklimatu w pomieszczeniach (11 proc.). Zapewnia on odpowiednią ochronę przed wilgocią, pleśnią, grzybami, co w konsekwencji chroni domowników przed alergiami, astmą czy innymi chorobami układu oddechowego.

Trzecim powodem (10 proc.) było bezpieczeństwo pożarowe – użycie przy termomodernizacji dobrej jakości materiałów niepalnych zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się ognia.

Co interesujące, małe znaczenie miało dla badanych polepszenie wyglądu domu, np. przez odnowienie elewacji przy okazji docieplenia – wskazało go jedynie niecałe 6 proc. respondentów.

Polacy wydają najwięcej na koszty związane z ogrzewaniem. W przypadku budynków wielorodzinnych koszty ogrzewania wynoszą nawet kilkaset złotych miesięcznie, a w domach jednorodzinnych mogą sięgać nawet 80 proc. wszystkich kosztów eksploatacyjnych. Dlaczego Polacy wydają tak dużo na ogrzewanie?

Budownictwo w Polsce jest bardzo niejednorodne wiekowo, największa procentowo część domów jednorodzinnych została wzniesiona w latach 1945-1970. Takie budynki są energochłonne. Z każdą kolejną dekadą budowle stają się coraz bardziej efektywne energetycznie.

- Poprawnie zaplanowany proces termomodernizacji zawsze powinien się być zgodny z zasadą: najpierw ograniczamy straty ciepła z budynku, potem efektywnie dostarczamy potrzebną ilość energii do jego ogrzania. Nigdy odwrotnie - tłumaczą eksperci.

Badanie na temat przyczyn przeprowadzania termomodernizacji przeprowadzono na zamówienie producenta włeny skalnej, firmy Rockwool.
- Przeprowadzaliśmy symulację redukcji zużycia energii przez budynek mieszkalny. Pod uwagę wzięliśmy dwa najpopularniejsze typy domów jednorodzinnych – niewielki jednopiętrowy dom o dwuspadowym dachu z poddaszem użytkowym oraz większy o płaskim dachu – tzw. "kostkę". W symulacji zakładaliśmy przeprowadzenie kompleksowej modernizacji: zastosowanie odpowiedniej izolacji przegród zewnętrznych, wymianę okien oraz modernizację i optymalizację pracy systemu ogrzewania. Dzięki odpowiednio przeprowadzonej termomodernizacji z wykorzystaniem wełny skalnej, koncentrując się głównie na ograniczeniu strat ciepła z domu, można osiągnąć nawet 65 proc. oszczędności. Oczywiście dla każdego budynku wartość ta zależy od bardzo wielu charakterystycznych czynników. W skali roku dla każdego domu jednorodzinnego są to tysiące złotych oszczędności. Odpowiedni materiał termoizolacyjny to co prawda większy wydatek, ale zważywszy na to, że np. wełna skalna jest w stanie utrzymać swoje właściwości termiczne nawet przez 50 lat, koszty powinny się zwrócić - przekonuje Piotr Pawlak, ekspert marki Rockwool.

Badanie dla marki Rockwool zrealizowano we wrześniu 2017 r., metodą CATI, na reprezentatywnej próbie tysiąca gospodarstw domowych.

Zleceniodawca - Rockwool Polska - ma dwie fabryki w Cigacicach i w Małkini, gdzie zatrudnia 1,2 tys. pracowników. Na świecie grupa działa w 35 krajach i specjalizuje się w produkcji rozwiązań z wełny skalnej. Dostarcza izolacje budowlane, akustyczne, sufity, zewnętrzne okładziny fasad, włókna dla przemysłu i ogrodnictwa oraz energetyki i przemysłu morskiego.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • PRYJN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,204 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]