PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
27 sierpnia 2017 10:00 Trybuna Górnicza : : autor: Maciej Dorosiński 2,779 odsłon

Otwieramy nowy rozdział w naszej historii

- Tegoroczne targi będą dla nas wyjątkowe – to otwarcie nowego rozdziału w naszej historii. Po raz pierwszy będziemy na nich obecni wspólnie z Grupą Kopex, jako jeden silny podmiot, będący liderem w kraju i regionie, ale również jako silna organizacja, gotowa rzucić realne wyzwanie największym firmom na świecie - mówi Mirosław Bendzera, prezes Famur SA.

Początek procesu konsolidacji Famuru i Kopeksu to marzec 2016 r. W ciągu tych kilkunastu miesięcy wykonano szereg prac, by spółki się połączyły. Czy ten proces można uznać już za zakończony?
- Głównym celem trwającego obecnie procesu konsolidacji jest połączenie potencjałów Famuru i Kopeksu, nie samych spółek. Chcemy to osiągnąć przez wydzielenie części aktywów z Kopex SA oraz ich integrację ze strukturami Famuru. W ostatnich miesiącach wraz z naszym właścicielem, spółką TDJ, prowadziliśmy bardzo intensywne działania, które skupiały się na integracji obu spółek. Planujemy jej zakończenie, rozumiane jako uzyskanie pierwszych efektów synergii, do końca 2017 r. Formalnie, biorąc pod uwagę uwarunkowania proceduralne, chcemy zamknąć cały proces w pierwszej połowie 2018 r. Natomiast od strony operacyjnej dążymy do tego, by na początku przyszłego roku dysponować dobrze zorganizowanym, w pełni zrestrukturyzowanym podmiotem, dysponującym kompleksowym portfolio maszyn górniczych i jednocześnie gotowym do walki o kontrakty na całym świecie.

Mówił pan wielokrotnie, że istotą tego procesu jest uzyskanie efektu synergii. Czy możemy już o nim mówić?
- Celem konsolidacji krajowego rynku maszyn dla górnictwa podziemnego w ramach Famuru będzie zbudowanie silnego polskiego podmiotu dysponującego szeroką ofertą maszyn, urządzeń i usług opartą na potencjale dotychczas konkurujących ze sobą firm. Połączenie wiedzy, doświadczeń oraz zasobów Famuru i Kopeksu pozwoli nam całościowo realizować projekty inwestycyjne w skali globalnej, zarówno dla branży wydobywczej, jak i energetyczno-przeładunkowej. Właśnie na tym fundamencie opieramy dalszą realizację i intensyfikację programu ekspansji zagranicznej Go Global, która jest podstawą rozwoju spółek naszej Grupy. Integracja z Kopeksem uwolni szereg synergii przychodowych i kosztowych umożliwiających systematyczny wzrost całej Grupy. Spodziewamy się, że efekt będzie najbardziej widoczny właśnie w zakresie dalszego rozwoju na rynkach zagranicznych. Dzięki temu będziemy zdolni do jeszcze efektywniejszej rywalizacji z globalnymi liderami branży okołogórniczej.

Przed nami Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego. Wasze stoisko będzie prawdopodobnie skupiać największą uwagę, bo każdy będzie chciał się przekonać, co oferuje „nowy” Famur. Czy szykujecie coś specjalnego, może będziecie chcieli wysłać wyraźny sygnał w stronę konkurencji?
- Tegoroczne targi będą dla nas wyjątkowe – to otwarcie nowego rozdziału w naszej historii. Po raz pierwszy będziemy na nich obecni wspólnie z Grupą Kopex, jako jeden silny podmiot, będący liderem w kraju i regionie, ale również jako silna organizacja, gotowa rzucić realne wyzwanie największym firmom na świecie. Targi w Katowicach to doskonała okazja, by jasno pokazać cel integracji Famuru i Kopeksu, istotę tego procesu oraz jego zakładane efekty.

Famur na nadchodzących targach będzie miał największe stoisko. Co będziecie chcieli na nim pokazać?
- Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego będziemy chcieli zaprezentować naszym partnerom i klientom docelowy model oraz globalną skalę funkcjonowania Famuru. Pokażemy też nowe produkty, między innymi kombajn FS-800, który dotychczas nie był prezentowany na targach. Dzisiaj łączymy kompetencje i sprawdzone rozwiązania cenionych marek, które tworzą naszą Grupę. Chcemy przedstawić ofertę, która umożliwia naszym klientom całościową realizację projektów górniczo-energetycznych. Obecnie kontynuujemy tradycje takich firm jak Famak, Glinik, Fazos, Remag, Pioma, Nowomag, Elgór+Zamet czy Pemug. Z kolei zakończenie trwającej obecnie integracji z Kopeksem pozwoli nam wyjść naprzeciw światowym wyzwaniom silniejszymi niż kiedykolwiek. Famur to nie tylko uznane na świecie maszyny i urządzenia górnicze. Oferujemy także szereg rozwiązań, które pomagają naszym klientom w całościowej realizacji inwestycji, w tym szkolenia, montaż, całodobowy serwis oraz usługi finansowe. Nasze portfolio skierowane jest nie tylko do klientów z branży wydobywczej – podziemnej i odkrywkowej – ale także sektora energetycznego oraz transportowo-przeładunkowego. Chcemy także pokazać efekty trwającego procesu konsolidacyjnego na rynku maszyn dla górnictwa odkrywkowego i systemów transportowych, który odbywa się w ramach należącej do naszej Grupy spółki Famur Famak. Również w tym segmencie stawiamy na kompleksową realizację inwestycji. Naszą przewagą konkurencyjną jest możliwość realizacji jej pełnego zakresu – od projektu, poprzez produkcję sprzętu we własnych zakładach, jego dostawę, montaż i uruchomienie, aż po pełną obsługę serwisową. W tym roku stawiamy też na atrakcyjną i nowatorską formę prezentacji naszej oferty. Nie zdradzę szczegółów, ale mogę powiedzieć, że będzie to całkowicie nowe stoisko. Już dzisiaj zapraszam do jego odwiedzenia.

Czy na targach ujrzymy logo Kopeksu, czy może wszystkie produkty będą już występowały pod marką Famur?
- Doceniamy i szanujemy historię oraz jakość stojące za spółkami, które tworzą obecnie Grupę Famur. Podobnie jak w przypadku innych akwizycji, chcemy zachować markę nie tylko Grupy Kopex, ale również wchodzących dotychczas w jej skład takich firm jak Elgór+Hansen, Ryfama czy PBSz. Są to marki obecne w górnictwie od wielu lat, cieszą się uznaniem klientów na całym świecie i posiadają świetne referencje na wielu rynkach zagranicznych, podobnie jak np. wcześniej zachowane przez nas marki Glinik, Remag czy Fazos. Chcemy, aby po zakończeniu konsolidacji Grupa Famur była silną giełdową spółką, skoncentrowaną na rozwoju międzynarodowym. W ramach integracji tworzymy jeden podmiot, ale z zachowaniem wybranych marek, tak by nasi partnerzy dysponowali pełną wiedzą o firmach i możliwościach oferowanych w portfolio Grupy Famur.

Targi mają w swojej nazwie przymiotnik „międzynarodowe”. Muszę zatem spytać, jak konsolidacja z Kopeksem wpłynie na realizację sztandarowego programu GO GLOBAL
- Fundamentalnie. Głównym celem integracji jest stworzenie silnej polskiej firmy, która, opierając się na potencjale, kompetencjach i doświadczeniu Famuru oraz Kopeksu, będzie miała możliwość kompleksowej realizacji projektów wydobywczo-energetycznych na całym świecie. Chcemy być realną konkurencją dla globalnych graczy w branży okołogórniczej, jeszcze większą i silniejszą niż dotychczas. Krótko mówiąc zamieniamy wieloletnią rywalizację na ścisłą współpracę, wykorzystując to, co najlepsze. Skoncentrujemy nasze wysiłki na realizacji programu ekspansji zagranicznej Go Global. Jest to jeden z najważniejszych celów konsolidacji. Na przykład w obszarze kosztów, R&D czy zaplecza serwisowego będziemy mogli przygotować jeszcze bardziej konkurencyjną i lepiej dopasowaną ofertę dla naszych partnerów. Chcemy także wykorzystać dotychczasowe doświadczenie Kopeksu na świecie. Na przykład w Argentynie czy RPA maszyny i urządzenia tej marki cieszą się dużym uznaniem, stanowiąc tym samym solidny fundament do dalszej współpracy. Obie Grupy przez lata budowały swoją pozycję na rynkach wschodnich – głównie w Rosji, Kazachstanie, na Białorusi czy Ukrainie – to świetna baza, którą teraz chcemy efektywnie wykorzystać. Jestem przekonany, że dzięki tym aspektom osiągniemy szybsze tempo rozwoju działalności międzynarodowej. Go Global to podstawa strategii rozwoju Grupy, a naszą ambicją jest, aby w ciągu najbliższych pięciu lat udział eksportu stanowił połowę przychodów Famuru.

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy polskie górnictwo znacznie się zmieniło. Do Polskiej Grupy Górniczej przyłączono kopalnie Katowickiego Holdingu Węglowego. Jak te zmiany wpłynęły na firmy okołogórnicze?
- Zmiany w polskim górnictwie są dobrym prognostykiem na przyszłość. Otoczenie rynkowe tej branży powoli budzi się z kilkuletniej stagnacji, dlatego cieszymy się, że węgiel został uznany przez polskie władze za kluczowe paliwo energetyczne dla krajowej gospodarki. Dzięki temu górnictwo jeszcze przez wiele lat będzie stanowić integralną część systemu energetycznego w Polsce. Mamy jednak świadomość, że aby mówić o bezpiecznym, wydajnym i rentownym górnictwie, konieczne jest prowadzenie dalszych procesów restrukturyzacyjnych, które pozwolą ostatecznie uporządkować sytuację krajowych spółek wydobywczych, a także uruchomienie szeregu inwestycji ukierunkowanych na modernizację tego sektora. Mamy nadzieję, że przeprowadzane zmiany będą uwzględniały także sytuację firm okołogórniczych.

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski wielokrotnie mówił, że polskie kopalnie muszą inwestować. Wydaje się, że Famur z racji swojej pozycji rynkowej powinien odgrywać główną rolę w procesie unowocześniania sektora górnictwa węgla kamiennego.
- Istotnym warunkiem powodzenia restrukturyzacji sektora górniczego w Polsce jest konieczność przeprowadzenia inwestycji, które pozwolą na zwiększenie efektywności i konkurencyjności krajowych producentów węgla. Modernizacja to jedno z kluczowych kryteriów, by polskie kopalnie były bezpieczne, wydajne i rentowne. Grupa Famur jest gotowa, by wspierać technologicznie ten proces. Konsekwentnie doskonalimy zarówno nasze maszyny i urządzenia, jak i ich produkcję. Dzięki temu oferujemy nowoczesne i kompleksowe rozwiązania dla sektora wydobywczego, a to z kolei daje nam pozycję znaczącego i wiarygodnego partnera w procesie modernizacji polskiego górnictwa. Potwierdzają to między innymi kolejne kontrakty na dostawę naszych rozwiązań do polskich kopalń.

Jako że jesteśmy przy kopalniach, to muszę zapytać o projekt budowy kopalni Przeciszów, który chciał realizować Kopex. Czy będzie on kontynuowany?
- Core-business Grupy Famur stanowi produkcja maszyn górniczych i właśnie w tym zakresie chcemy być preferowanym dostawcą dla polskich zakładów wydobywczych. Dlatego nie jesteśmy zainteresowani realizacją projektu, w wyniku którego stalibyśmy się naturalną konkurencją dla krajowych kopalń, czyli naszych klientów. Aktualnie prowadzimy działania, których celem jest pozyskanie inwestora dla tego przedsięwzięcia.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DSYIR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicy niezadowoleni z wynagrodzeń. Związkowcy chcą pilnych rozmów
10 kwietnia 2024
36,985 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]