PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
4 lipca 2017 11:09 Newseria biznes 1,251 odsłon

Na polskim rynku ociepleń problemem są tzw. składaki

- Mamy sporo budynków, które zostały ocieplone w latach 90. przez dobrych wykonawców, ale wymagania, standardy i jakość materiałów była inna - mówi Jacek Michalak
fot: Newseria

Krajowy rynek ociepleń (mierzony powierzchnią ścian wynosi ponad 40 mln m kw.) plasuje się w europejskiej czołówce. Do 2020 r. jego wartość może sięgnąć 4,5 mld zł. Używamy jednych z lepszych technologii na świecie a skalę rynku powiększa fakt, że wykonuje się dziś ulepszenia ociepleń z lat 90., które nie spełniają już wymogów energooszczędności. 

– Polska należy do liderów rynku ociepleń. W 2016 roku w naszym kraju ocieplono około 40 mln mkw. ścian. To drugi rynek w Europie po Turcji. Zaryzykowałbym jednak twierdzenie, że polski rynek jest liderem w ociepleniach. Rynek niemiecki, który przez lata był większy od polskiego, przeżywa pewien kryzys i tamten rok zamknął z powierzchnią ok. 37 mln mkw. – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Michalak, prezes Stowarzyszenia na Rzecz Systemów Ociepleń.

W 2015 roku wartość polskiego rynku ociepleniowego wyniosła 3,9 mld zł (dane firmy badawczej PMR). Do 2020 roku ma wzrosnąć do blisko 4,5 mld zł.

W Europie ocieplenia budynków są wykonywane od 60 lat. Do Polski technologia dotarła pod koniec lat 80. Stosowane wówczas systemy ociepleń nie spełniają jednak obecnych wymogów.

– Ocieplaliśmy, mając inne materiały i nieco inną technologię. W efekcie mamy sporo budynków, które zostały ocieplone w latach 90. przez dobrych wykonawców, ale wymagania, standardy i jakość materiałów była inna. Te budynki nie spełniają dzisiejszych wymogów. To istotny problem. Z technicznego punktu widzenia najlepszym rozwiązaniem byłoby usunięcie tego materiału – tłumaczy Michalak.

Jeszcze w latach 90. XX w. ocieplenie miało przede wszystkim zwiększyć energooszczędność ścian. Obecnie obowiązujące poziomy współczynników przenikania ciepła ścian nowych domów stopniowo stają się coraz bardziej rygorystyczne. Od 2017 r. parametr ten może wynosić maksymalnie 0,23 W/m²K. Od 2021 r. będzie to już 0,2 W/m²K. Równie ważne co energooszczędność jest spełnianie zaostrzających się wymagań związanych z ochroną środowiska. Nie bez znaczenia jest również estetyka czy odporność budynków na zniszczenia.

– Polski rynek ociepleń jest wiodący i w aspekcie technicznym porównywalny z rynkiem niemieckim czy innych krajów zachodniej Europy – podkreśla prezes Stowarzyszenia na Rzecz Systemów Ociepleń.
– W systemie ETICS jednym z zasadniczych elementów jest materiał termoizolacyjny. Tym najpowszechniej stosowanym jest ekspandowany polistyren, czyli styropian. Innym materiałem jest wełna mineralna, ale też polistyren ekstrudowany.

Z badania TNS Polska przeprowadzonego pod patronatem Stowarzyszenia na Rzecz Systemów Ociepleń wynika, że w Polsce w ponad 80 proc. do ocieplania ścian budynków wykorzystuje się styropian. Pozostałe materiały, przede wszystkim ze względu na cenę, są stosowane znacznie rzadziej. Wełna mineralna stanowi kilkanaście procent rynku.

Jak zaznacza ekspert, polski rynek ociepleniowy jest bardzo rozdrobniony. Działają na nim nie tylko rodzime przedsiębiorstwa, lecz także zagraniczne firmy, a różnorodność oferowanych wyrobów jest bardzo duża.

– Rynek powinien być dobrze uporządkowany. Aby wprowadzić do obrotu cały złożony system izolacji cieplnej, należy mieć stosowne dokumenty, które go dopuszczają do obrotu. Tymi dokumentami, w zależności od tego, czy jest to system krajowy, czy system unijny z oznakowaniem CE, jest albo krajowa, albo europejska ocena techniczna – podkreśla Michalak.

W Polsce praktyka znacznie odbiega od teorii. Częstym zjawiskiem są tzw. "składaki", czyli stosowanie przy jednej inwestycji materiałów od różnych producentów. Najważniejszym kryterium przy wyborze materiału jest bowiem cena.

– Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń w swojej działalności popularyzującej systemy ETICS ogromną wagę przywiązuje do edukowania. Jeżeli chcemy, aby efekt ociepleniowy był jak najkorzystniejszy, pamiętajmy, że tylko kompletny system od jednego producenta jest przebadany i na podstawie wyników tych badań dopuszczony do obrotu – podkreśla Jacek Michalak.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • XZGEA
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,627 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]