PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
2 maja 2017 08:52 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MD 3,474 odsłon

Górnictwo: zysk i przychody Famuru wzrosły

Sprzedaż Grupy Famur poza granice naszego kraju za 12 miesięcy 2016 r. stanowiła 30 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem
fot: Maciej Dorosiński

Grupa Famur opublikowała we wtorek (2 maja) raport podsumowujący wyniki spółki w 2016 r. Wartość przychodów ze sprzedaży Grupy wyniosła w tym czasie 1,03 mld zł, wobec 801,0 mln zł w 2015 r. Znacząco wzrósł także zysk netto, który wyniósł 93,8 mln zł, a EBITDA 238,6 mln zł – poinformowały portal górniczy nettg.pl służby prasowe spółki.

Przychody Grupy w 2016 roku wyniosły 1,03 mld zł, wobec 801,0 mln zł w 2015 roku. Wraz ze wzrostem przychodów znacząco zwiększył się także zysk netto, który w okresie sprawozdawczym wyniósł 93,8 mln zł, w stosunku do 50,7 mln zł w roku wcześniejszym. Wartość EBITDA wyniosła z kolei 238,6 mln zł i była wyższa o 30 proc. w ujęciu rok do roku.

Na wyniki wpływ miał spory wzrost eksportu będący konsekwencją wdrażanej strategii „Go Global”. Sprzedaż Grupy Famur poza granice naszego kraju za 12 miesięcy 2016 r. stanowiła 30 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem, a w wartościach nominalnych osiągnęła poziom 304 mln zł, wykazując wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego aż o 40 proc. Najważniejszym rynkami zagranicznymi dla Grupy Famur były w 2016 r. Rosja oraz kraje Wspólnoty Niepodległych Państw i Unii Europejskiej. Natomiast coraz ważniejszym kierunkiem współpracy zagranicznej są rynki wschodzące, w szczególności Indonezja, Wietnam, Indie, Mongolia, Turcja, kraje bałkańskie, a także państwa Ameryki Południowej i Bliskiego Wschodu.

Przychody z powierzchnii i spod ziemi
Istotny wpływ na wyniki Grupy Famur w 2016 r. miał również wzrost sprzedaży w segmencie Surface, obejmującym górnictwo odkrywkowe, usługi dla górnictwa oraz urządzenia przeładunkowe. Udział przychodów z tego obszaru w przychodach ze sprzedaży ogółem wzrósł do 28 proc. z 20 proc. w stosunku do danych za 2015 r. W obrotach segmentu powierzchniowego istotny udział mają kontrakty realizowane przez spółkę Famur Famak SA, w szczególności zaprojektowanie i wyprodukowanie systemów nawęglania dla polskich elektrowni w Opolu i Kozienicach, dostawa układu przeładunkowego dla klienta słowackiego oraz realizacja kontraktu dla terminalu przeładunkowego EMO w Holandii.

Aby kontynuowaćrozwój segmentu Surface podjęto decyzję o inwestycjach w rozbudowę jego mocy wytwórczych dedykowanych do profilu produkcyjnego tego segmentu. Famur Famak znajduje się w procesie nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Famago Sp. z o.o. w upadłości, a w kwietniu 2017 r. kupił Spółkę Fugo Zamet Sp. z o.o. Celem tych działań jest pozyskanie przez Famak nie tylko unikatowego w skali kraju parku maszynowego, ale przede wszystkim wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych. Inwestycje te w znaczący sposób wzmocnią potencjał techniczny Famaku, a także pozwolą na skonsolidowanie w jego zakresie producentów zarówno sprzętu przeładunkowego, jak i urządzeń dla kopalni odkrywkowych. Jednocześnie Famur podjął decyzję o podniesieniu kapitału w Famak SA o kwotę 40 mln zł, w celu sfinansowania inwestycji i wzmocnienia bilansu tego segmentu, co powinno umożliwić pozyskanie niezbędnych limitów gwarancyjnych i kredytowych dla realizacji nowych kontraktów.

Z kolei w segmencie górnictwa podziemnego (Underground) znacząco wzrosła marża na sprzedaży z 7,3 proc. w 2015 r. do 16,1 proc. w 2016 r. Na przychody tego segmentu największy wpływ miały realizowane kontrakty zagraniczne, sprzedaż zarówno nowych, jak i modernizacja istniejących sekcji obudów ścianowych, dostawa kompleksów ścianowych, dzierżawy kombajnów wraz z obsługą serwisową, produkcja przekładni do kopalń węgla brunatnego czy sprzedaż kombajnów ścianowych i przenośników zgrzebłowych, w tym na eksport.

Zarówno w segmencie Underground, jak i Surface, Grupa Famur osiągnęła w 2016 roku wyższe marże na sprzedaży niż w porównywalnym okresie 2015 r.

Integracja z Kopeksem
Jednym z kluczowych zdarzeń w okresie sprawozdawczym było nabycie w grudniu 2016 r. przez TDJ SA, jednostkę pośrednio dominującą nad Grupą Famur, większościowego pakietu akcji Kopex SA. W konsekwencji tego, zarząd Grupy Famur rozpoczął prace nad modelem integracji aktywów Grupy Kopex. Celem jest zakończenie procesu integracji na przełomie 2017 i 2018 r. Współpraca dwóch największych polskich producentów maszyn dla górnictwa da realną szansę na zbudowanie silnego, polskiego podmiotu, który będzie mógł skutecznie konkurować ze światowymi liderami na rynku producentów maszyn górniczych. Podobne procesy konsolidacyjne w obrębie firm z branży zaplecza górniczego przeprowadzane były w przeszłości również w innych krajach np. na rynku niemieckim i amerykańskim.

Zdaniem Famuru, to równocześnie najlepsza droga do skutecznego przeciwstawienia się negatywnym tendencjom w branży. Konsolidacja pozwoli na jeszcze lepsze dostosowanie oferty do aktualnych potrzeb rodzimego górnictwa, a optymalizacja procesów produkcyjnych powinna dodatkowo poprawić strukturę kosztową i tym samym może być realnym wsparciem dla spółek węglowych. Realizacja tego projektu z jednej strony umożliwi zbudowanie oferty, która pod kątem cenowym, jakościowym, technologicznym i efektywnościowym pomoże kopalniom w procesie poprawy rentowności wydobycia węgla, z drugiej może zapewnić stabilność oraz wsparcie w realizacji ekspansji eksportowej i programów rozwojowych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Leszek 4 maja 2017 09:38:02
    Profile Avatar

    Za to trzy razy większy Kopex z 70 zł doszedł do wartości śmiecia około 3zł.. w jeden rok..

  • QIFBM
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,887 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]