Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce podpisać ostatnią z umów na modernizację części linii kolejowej E30 między Katowicami a Krakowem dotyczącą odcinka Trzebinia - Krzeszowice, w IV kwartale br. Zakończenie tych prac planowane jest na I kwartał 2020 r.
Według wcześniejszych informacji PKP PLK zakończenie całego projektu modernizacji linii kolejowej między Katowicami i Krakowem planowane jest na czerwiec 2020 r. Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).
Odcinek Trzebinia - Krzeszowice jest ostatnią pozostającą dotąd bez umowy częścią tej ciągnącej się od lat inwestycji. Dwustopniowe przetargi ograniczone na odcinki Jaworzno Szczakowa - Trzebinia (ok. 15 km) oraz Trzebinia - Krzeszowice (niecałe 17,6 km) zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił we wrześniu 2015 r.
Umowę na odcinek Jaworzno Szczakowa - Trzebinia podpisano pod koniec grudnia br. Jak poinformował PAP w środę Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK, nadal trwa natomiast pierwszy etap drugiego z tych postępowań, w którym wnioski o dopuszczenie do drugiego etapu złożyło dwunastu wykonawców.
- Po rozstrzygnięciu odwołań skierowanych przez wykonawców do Krajowej Izby Odwoławczej, PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpią do drugiego etapu przetargu. Podpisanie umowy na realizację robót planowane jest na IV kwartał 2017 r., a zakończenie prac - na I kwartał 2020 r. - podał Karniewski.
Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.
W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.
Z wykorzystaniem tzw. etapowania projektów na odcinkach Sosnowiec Jęzor - Trzebinia i Trzebinia - Krzeszowice zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa.
Prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową zakończyły się w czerwcu 2016 r. Przebudowano tam ok. 12,3 km trasy.
W styczniu 2016 r. po dwustopniowym przetargu podpisano wartą 352 mln zł brutto umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice - Kraków Mydlniki (15,7 km). Zostało nim konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.