PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 kwietnia 2017 17:06 Polska Agencja Prasowa

Transport: koszty przewozów przez kolej są nadal wysokie

Największy udział w rynku przewozów intermodalnych, według danych na 2016 r., ma PKP Cargo
fot: Maciej Dorosiński

Koszty realizacji przewozów przez kolej są nadal wysokie i niekonkurencyjne w porównaniu do transportu drogowego - wynika z oceny Urzędu Transportu Kolejowego, przedstawionego w czwartek (13 kwietnia) w Gdańsku podczas V Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2017.

- Kolej ma utrudnioną konkurencję, szczególnie na trasach, gdzie nie obowiązuje elektroniczny system opłat via TOLL oraz gdzie nie ma opłat za autostrady - powiedział Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Regulacji Rynku Kolejowego Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), Michał Jaworski.

Dodał, że rentowność przewozów intermodalnych (kombinowanych) z wykorzystaniem kolei wzrasta wraz z odległością przewozu.

- Wiadomo, że nikt nie będzie woził towaru koleją na odległość 100 kilometrów. Jednak warto zauważyć, że ta średnia odległość, na jakiej przewożone są towary w transporcie intermodalnym, spada. W 2015 r. były to 352 kilometry, a w 2016 - 346 kilometry. Świadczy to o tym, że wożenie towarów na odrobinę krótsze odległości staje się coraz bardziej opłacalne - zauważył.

Podkreślił, że kolejowy rynek intermodalny rośnie w Polsce w dynamiczny sposób.

- Masa przewiezionych ładunków wzrosła w 2016 r. w porównaniu do 2015 r. o 23,5 proc. (2015 - 10,4 mln ton, 2016 - 12,8 mln ton), między rokiem 2014 a 2015 było to ok. 8 proc. - dodał przedstawiciel UTK.

- Udział kolejowych przewozów intermodalnych na tle przewozów towarowych koleją ogółem wyniósł w ub. roku w Polsce 5,8 proc. Wskaźnik ten z roku na rok rośnie, dla przykładu w 2012 r. wynosił on 3,5 proc. - zaznaczył Jaworski.

Największy udział w tym rynku, według danych na 2016 r., ma PKP Cargo (43,8 proc.), następnie DB Cargo Polska (18,57 proc) oraz Lotos Kolej (17,06 proc.).

- Tych trzech największych graczy - PKP Cargo, DB Cargo Polska i Lotos Kolej - miało udział w rynku w 2016 r. na poziomie ponad 79 proc., w 2015 r. udział tych spółek wyniósł blisko 90 proc. Warto zatem zauważyć, że 10 proc. rynku tych trzech największych graczy oddało mniejszym firmom - dodał Jaworski.

Obecnie kolej wykorzystuje 33 terminale intermodalne w Polsce - średnia gęstość wynosi 1 terminal na 9,5 tys. kilometrów kwadratowych. Dla przykładu, w Niemczech wskaźnik ten wynosi 4,2 terminala na 10 tys. kilometrów kwadratowych.

- Największy potencjał przeładunkowy posiadają terminale DCT w Gdańsku i BCT w Gdyni. Maksymalna roczna zdolność przeładunkowa wszystkich terminali kontenerowych wynosi ponad 6,2 mln TEU, podczas gdy same tylko terminale morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu posiadają ponad 54 procent ogólnej zdolności przeładunkowej kraju, tj. prawie 3,4 mln TEU - podał przedstawiciel UTK.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • WDDBL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,127 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]