34 mld PLN na inwestycje, skumulowany wynik EBITDA w wysokości około 33,7 mld PLN oraz ponad 680 mln PLN na badania, rozwój i innowacje to jedne z głównych założeń nowej strategii PGNiG na lata 2017-2022. Grupa planuje zwiększenie aktywności w Norwegii i przyspieszenie rozwoju sieci dystrybucyjnej w kraju. Zamierza też zwiększyć sprzedaż gazu na rynkach zagranicznych.
PGNiG było zobligowane do podjęcia prac nad nową strategią przez „czynniki makroekonomiczne – spadek cen ropy i gazu na rynkach światowych, a także rosnąca konkurencja na rynku w Polsce oraz konieczność dywersyfikacji kierunków dostaw gazu po 2022 r.”.
– Zmiany w modelu funkcjonowania naszej Grupy wynikają z chęci lepszego dostosowania się do nowych warunków rynkowych. Chodzi m.in. o potrzebę dywersyfikacji kierunków dostaw gazu z importu oraz rosnącą konkurencyjność rynku w Polsce i stopniowe znoszenie obowiązku zatwierdzania taryf w obrocie gazem – podkreśla Piotr Woźniak, prezes zarządu PGNiG SA. – Określone na lata 2017-2022 wytyczne pozwolą nam na zachowanie równowagi celów oraz działań firmy ograniczając ryzyko koncentracji na rezultatach w krótkim horyzoncie czasowym kosztem wyników długoterminowych.
Do jakich zmian dojdzie w PGNiG?
Strategicznym dążeniem Grupy Kapitałowej PGNiG – podała we wtorek (14 marca) spółka w komunikacie - będzie wzmocnienie konkurencyjnej pozycji przy jednoczesnym wsparciu rozwoju i zapewnieniu bezpieczeństwa dla całego rynku gazu w Polsce. Temu mają służyć inwestycje produkcyjne w Norwegii, udział w projekcie połączenia gazociągowego Norwegia-Dania-Polska oraz rozwój handlu gazem i LNG.
– Zakładamy, że do 2022 r. nasze wydobycie gazu z Norweskiego Szelfu Kontynentalnego osiągnie ok. 2,5 mld m sześc. rocznie. Będziemy również uczestniczyć w projekcie Korytarza Norweskiego w celu zapewnienia możliwości bezpośredniego importu gazu z Norwegii. Działaniem komplementarnym do tego projektu jest rozwijanie handlu LNG, co umożliwi nam m.in. ustanowienie relacji handlowych z kluczowymi graczami– zaznacza Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu PGNiG SA ds. handlowych.
Ponad 34 mld zł zamierza Grupa wydać na inwestycje w latach 2017-2022. Blisko połowa tej sumy skierowana będzie na finansowanie zadań dotyczących poszukiwania i wydobycia węglowodorów. 30 proc. zainwestowanych będzie w rozwój działalności dystrybucyjnej, a mniejsze sumy w obszary związane z elektroenergetyką i ciepłownictwem oraz „selektywnie dobieranych projektów rozwojowych, cechujących się atrakcyjną stopą zwrotu”. Średnioroczne nakłady inwestycyjne będą kształtowały się na poziomie około 5,7 mld zł.
– W latach 2017-2022 chcemy osiągnąć skumulowany wynik EBITDA ok. 33,7 mld PLN. Zakładamy, że podjęty program inwestycyjny przyniesie długoterminowy wzrost tego wskaźnika dla naszej Grupy, co szczególnie widoczne będzie w latach 2023-2026, kiedy spodziewamy się osiągnąć EBITDA w wysokości ok. 9,2 mld PLN średniorocznie – zapowiada Michał Pietrzyk, wiceprezes zarządu PGNiG SA ds. finansowych.
Jak PGNiG zamierza zwiększyć wydobycie?
Dzięki akwizycjom i nowym koncesjom.
„W ramach obszaru poszukiwań i wydobycia jednym z kluczowych celów Grupy jest zwiększenie bazy udokumentowanych zasobów węglowodorów o 35 proc. Poziom ich rocznego wydobycia wzrosnąć ma z ok. 39 mln boe w 2017 r. do blisko 55 mln boe w 2022 r. (+15,9 mln boe, CAGR 6 proc.). Osiągnięcie zakładanych rezultatów umożliwią utrzymanie wolumenu wydobycia węglowodorów w kraju na poziomie 30-33 mln boe rocznie oraz istotny wzrost produkcji węglowodorów w Pakistanie i Norwegii (do poziomu ok. 22 mln boe rocznie).
Celem strategicznym obrotu hurtowego jest zwiększenie łącznego wolumenu obrotu gazem ziemnym z poziomu ok. 166 TWh (ok. 15 mld m3) w roku 2017 do poziomu
ok. 178 TWh (ok. 16 mld m3) w roku 2022 (+ 7%). Realizację tego zamiaru umożliwią m.in. wzrost wolumenu sprzedaży gazu w Polsce i zwiększenie o ponad 250% do roku 2022 wolumenu sprzedaży gazu na rynkach zagranicznych. Natomiast nadrzędnymi celami strategicznymi PGNiG OD w perspektywie nowej strategii będą poprawa marżowości sprzedaży gazu do klientów detalicznych i utrzymanie łącznego wolumenu sprzedaży gazu ziemnego na rynku detalicznym na poziomie ok. 67-69 TWh rocznie.
Działalność GK PGNiG w obszarze magazynowania koncentrować się będzie na realizacji dwóch kluczowych celów strategicznych – zabezpieczenia pojemności magazynowych dostosowanych do popytu oraz dalszej poprawie efektywności funkcjonowania sektora. Kluczowym zamierzeniem Grupy będzie tu skuteczna finalizacja obecnych projektów inwestycyjnych. Po zakończeniu trwających prac całkowita pojemność magazynowa w Polsce wynosić będzie ok. 3 mld m sześc.
Zwiększoną produkcję trzeba sprzedać
Spółka zakłada, że w latach 2017-2022 wybudowanych zostanie ponad 300 tys. nowych przyłączy do sieci dystrybucyjnej. Wzrośnie też tempo przyłączania nowych odbiorców (zwiększenie dynamiki rocznego przyrostu liczby przyłączy o 17 proc.) oraz nastąpi poprawa jakości obsługi klienta.
– Naszym celem jest zmiana podejścia do prowadzenia działalności rozwojowej i przyłączeniowej w kierunku aktywnego kreowania rynku oraz zacieśniania współpracy z klientami i lokalnymi samorządami. Efektem tego będzie nie tylko zwiększenie dynamiki przyłączania nowych odbiorców do sieci dystrybucyjnej, ale także wzrost wolumenu dystrybucji gazu do odbiorców końcowych do poziomu ok. 12,3 mld m sześc. w roku 2022 – wyjaśnia Radosław Bartosik, wiceprezes zarządu PGNiG SA ds. operacyjnych.
W pakiecie sprzedaży spółki nie jest tylko gaz. W myśl omawianej strategii PGNiG będzie dążyć do zwiększenia „rocznego wolumenu sprzedaży energii elektrycznej i ciepła z poziomu ok. 15 TWh w 2017 r. do poziomu ok. 18 TWh w 2022 r. Realizacja tego celu będzie możliwa dzięki inwestycjom modernizacyjnym i rozwojowym w istniejących zakładach wytwórczych, zakończeniu integracji przejętych aktywów ciepłowniczych w ramach GK PGNiG Termika oraz zwiększeniu produkcji energii elektrycznej i ciepła, a także kontynuacji akwizycji lokalnych systemów ciepłowniczych”.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.