PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
23 listopada 2016 13:59 Polska Agencja Prasowa 1,126 odsłon

Co trzeci Polak nie oszczędza, bo nie ma z czego

Ci, którzy nie mają z czego zaoszczędzić, zawsze mogą na czymś zaoszczędzić
fot: Andrzej Bęben/ARC

35 proc. społeczeństwa nie jest w stanie miesięcznie nic zaoszczędzić. Taki sam odsetek odkłada do 250 zł. Tylko 3 proc. Polaków gromadzi powyżej 500 zł - wynika z badania przedstawionego w środę (23 listopada) przez Związek Banków Polskich i TNS.

Z badania poświęconego sposobom oszczędzania w polskim społeczeństwie, firmowanego przez ZBP i TNS wynika, że dla 40 proc. Polaków poczucie bezpieczeństwa daje 10 tys. zł oszczędności, a 17 proc. nie wie, ile musi odłożyć, by czuć się bezpiecznie.

Jak poinformowano, 34 proc. gospodarstw domowych uprawnionych do świadczeń z programu 500+ wydaje wszystkie te pieniądze, a 16 proc. nie jest w stanie ocenić, na co je przeznacza.

Poza tym, 51 proc. respondentów przeznacza pieniądze z 500+ na cele związane z edukacją, 49 proc. na wydatki bieżące, 23 proc. na wydatki związane ze zdrowiem, 15 proc. na dobra konsumpcyjne, 11 proc. na kulturę i podróże, 8 proc. na dobra trwałego użytku, 7 proc. na wydatki mieszkaniowe, 5 proc. na samochód.

Z badania wynika także, że 26 proc. społeczeństwa nie wie, czy odkłada cokolwiek w perspektywie długoterminowej, a kolejne 37 proc. nic nie oszczędza długoterminowo.

Spośród tych co oszczędzają, 36 proc. robi to "na wszelki wypadek, na czarną godzinę", 29 proc. na dobra trwałego użytku (agd, rtv, samochód), 24 proc. na wakacje, 18 proc. na zabezpieczenie przyszłości i zdrowie, a 17 proc. na dobra konsumpcyjne.

Jeśli chodzi o formy oszczędzania, najwięcej badanych - 23 proc. - odkłada gotówkę poza bankiem, a 20 proc. na rachunkach bieżących, 18 proc. na lokatach oszczędnościowych, zaś 15 proc. na rachunkach oszczędnościowych. W funduszach inwestycyjnych lub akcjach oszczędności gromadzi 3 proc. badanych, a w funduszach emerytalnych - 1 proc.

Jednocześnie, jak wskazał podczas prezentacji prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz, coraz więcej Polaków sygnalizuje, że ma możliwość przeznaczenia części swoich dochodów na różnego rodzaju oszczędności.

- Dlatego chcemy budować przeświadczenie o celowości i sensowności oszczędzania.

Według prezesa ZBP oszczędzać mogłyby zwłaszcza rodziny wielodzietne, najwięksi beneficjenci programu 500+. Jak przekonuje ZBP, dzięki oszczędzaniu nawet niewielkich kwot "jest możliwość zgromadzenia nawet kilkuset tysięcy złotych na każde dziecko".

Oszczędzanie ma też sens w kontekście tego, dodał Pietraszkiewicz, że "rząd ogłasza teraz program budownictwa mieszkaniowego".

- Fundamentem jest jednak kształtowanie nawyku oszczędzania - podkreślał.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • MIXVC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
31,988 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]