Kosztem 104,5 mln zł zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, poprawia w tym roku łącznie 80 km torów na Górnym Śląsku - ważnych dla ruchu towarowego. W ub. roku za 100 mln zł wyremontowano tam 90 km towarowych torów.
Jak poinformował w środę (3 sierpnia) rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, tegoroczna kontynuacja rozpoczętego w ub. roku przez spółkę programu "Udrożnienie podstawowych ciągów komunikacyjnych w ruchu towarowym na terenie Śląska" obejmuje 13 zadań, które zostaną zrealizowane do połowy grudnia br.
Przez pięć najbliższych miesięcy sześciu wykonawców zrealizuje jedenaście przedsięwzięć inwestycyjnych oraz dwa prowadzone z tzw. środków utrzymaniowych. Zakładają one rewitalizację blisko 81 km torów i zwiększenie przepustowości 14 stacji.
To działania zgodne z założoną przez PLK w obecnej perspektywie finansowej poprawą warunków obsługi przewoźników towarowych. - Dobre efekty będą dla przewoźników, gospodarki Śląska i kraju - zaznaczył cytowany w informacji Siemieńca prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
- W tej perspektywie linie towarowe znacznie się poprawią. Program dla linii śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami. Jego efekty to przywrócenie do ruchu wyłączonych torów stacyjnych, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów, lepszej obsługi oraz podwyższenie poziomu bezpieczeństwa - wyjaśnił Merchel.
Prace mają zmierzać przede wszystkim do likwidacji tzw. wąskich gardeł i poprawy prędkości jazdy, a w efekcie wzrostu konkurencyjności tej gałęzi transportu.
Wśród zaplanowanych zadań jest m.in. przywrócenie do ruchu drugiego, zamkniętego dotąd toru linii Zabrze Makoszowy - Leszczyny. Pociągi mają jechać tam z prędkością 50 km/h, zwiększając przepustowość linii, a także poprawiając jakość obsługi pociągów towarowych na stacji Leszczyny, także pod kątem m.in. potrzeb Elektrowni Rybnik.
Wyremontowana zostanie też stacja Bierawa na magistralnej linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn Koźle - Chałupki. To ważny ciąg transportowy dla ruchu towarowego i pasażerskiego - biegnący do granicy państwa w Chałupkach. Remont i przywrócenie do eksploatacji toru oraz remont dwóch odcinków na linii wraz z przywróceniem prędkości do 100 km/h zwiększy przepustowość tej magistrali.
Ważny jest także remont zaplanowany na linii nr 168 Gliwice - Gliwice Łabędy, da bowiem m.in. możliwość prowadzenia tamtędy ruchu pociągów pasażerskich w przypadku awarii na równoległej linii nr 137 Katowice - Legnica.
Ogółem dzięki tegorocznym działaniom zwiększona zostanie przepustowość 14 stacji, m.in. Mysłowice, Chełm Śląski, Bierawa, Gliwice Łabędy, Leszczyny, Chorzów Stary. W ramach planowanych zadań zaplanowano m.in. wymianę 30 rozjazdów, poprawę stanu 21 przejazdów kolejowo-drogowych oraz rewitalizację 42 obiektów inżynierskich: wiaduktów, mostów, przepustów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.