Ok. 3 mld zł z funduszy UE zasilą projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin oraz w Krakowie. W poniedziałek (25 lipca) podpisano kontrakty w tej sprawie. Inwestycje mają m.in. skrócić przejazd z Polski wschodniej do stolicy nawet do 90 min.
- Obydwa projekty mają bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania ruchu kolejowego w Polsce - mówił przed podpisaniem kontraktów wiceminister rozwoju Witold Słowik. Jak dodał Piotr Stomma, wiceszef ministerstwa infrastruktury i budownictwa, stwarzają one również warunki dla większego zaangażowania podmiotów polskich w realizowanie dużych projektów. - To istotna nowość - podkreślił Stomma.
Pierwszy z projektów dotyczy prac na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin o wartości całkowitej ponad 4,2 mld zł, z czego z funduszy UE będą pochodzić prawie 3 mld zł. Projekt jest w tej chwili na etapie postępowania przetargowego, a zakończenie prac przewidziano na rok 2020.
Według Słowika inwestycja ta znacznie przyspieszy możliwość przemieszczania się pasażerów i towarów na trasie Warszawa Wschodnia-Lublin i "od dłuższego czasu była wręcz niezbędna".
- To jest projekt o charakterze cywilizacyjnym, który przybliża Polskę wschodnią do centrum. To jest bardzo istotne - podkreślał z kolei wiceszef MIB Piotr Stomma.
Jak podało Centrum Unijnych Projektów Transportowych inwestycja realizowana będzie w województwach mazowieckim i lubelskim. W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock - Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 minut.
Według zapowiedzi ma się także zwiększyć komfort podróży pasażerów, gdyż wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku zostaną wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. Ponadto w Lublinie powstanie dodatkowy przystanek "Lublin Zachód". Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami.
Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami ma także pozwolić na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Przewiduje się także remonty przejazdów kolejowo-drogowych oraz ponad 50-kilometrowego odcinka linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków - Parczew. W ramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa Wschodnia - Otwock.
Drugi projekt, który opiewa na prawie 350 mln zł, z czego ok. 190 mln pochodzić ma z UE, przewiduje budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki.
- Spowoduje on wyeliminowanie sytuacji, która funkcjonuje praktycznie "od zawsze", gdzie pociągi muszą zmieniać czoło, jadąc na liniach południowych od Krakowa, w szczególności na linii do Zakopanego - mówił na temat inwestycji Słowik. Jak dodał, przyspieszy to np. dojazd z Krakowa do Zakopanego o 15 min.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.