PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
27 czerwca 2016 13:20 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MS 3,104 odsłon

Motoryzacja: kiedy lit zdetronizuje benzynę?

Zasięg maksymalny Tesli 3 to ponad 320 km, a koszt to 35 tys. dolarów USD
fot: tesla motors

Zaostrzające się przepisy dotyczące ograniczenia emisji spalin oraz rosnąca na skalę globalną chęć powstrzymania zmian klimatycznych sprzyjają producentom samochodów napędzanych energią elektryczna. Czy przyczyni się to do popytu na lit - metal będący kluczowym składnikiem telefonów komórkowych, laptopów, a ostatnio akumulatorów do coraz bardziej powszechnych samochodów elektrycznych?

W tym stuleciu samochody elektryczne mogą stać zastąpić te zasilane paliwami, a lit może być najcenniejszym z minerałów XXI stulecia.

Wysoka przedsprzedaż nowego modelu auta - Tesla 3 - mającego na stałe trafić do masowej produkcji dzięki amerykańskiemu koncernowi Tesla Motors w drugiej połowie 2017 r. świadczy o sporym zainteresowaniu nowymi "nienaftowymiˮ rozwiązaniami w dziedzinie, którego pochodną była ropa i gaz.

Rozwojowi elektrycznej motoryzacji sprzyja proekologiczne nastawienie rządów, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak Europie.

Władze Niemiec zakładają, że wszystkie auta zarejestrowane do 2030 r. nie będą mogły emitować dwutlenku węgla. Aby to urzeczywistnić, rząd federalny planuje przeznaczyć 1,4 mld dolarów USD na rozwój rynku samochodów elektrycznych - podaje portal mining.com.

Dzięki tej inwestycji Niemcy mają nadzieję sprzedać do 2020 r. pół miliona tego typu pojazdów. Podobne zamiary związane z redukcją aut o silnikach spalinowych ma Norwegia, pracująca nad przepisami całkowicie zakazującymi sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi do 2025 r.

Wall Street Journal szacuje, że wzrost zainteresowania samochodami elektryczne w ciągu najbliższych dwóch dekad zmniejszy popyt na benzynę o 5-20 proc., powodując, że do 2035 r. auta elektryczne zdobędą ponad 35 proc. udziałów w rynku motoryzacyjnym USA.

Jest globalny trend w zaostrzaniu przepisów dotyczących zanieczyszczania powietrza. Jest wola powstrzymania gwałtownych zmian klimatycznych. Jest także wola tworzenia coraz lepszych samochodów w przystępnych cenach. To powoduje, że takie koncerny jak: Tesla, Toyota, Nissan, Volkswagen, Hyundai czy Ford zapowiedziały zainwestowanie w sumie 4,5 mld euro, aby przez najbliższe 4 lata wyprodukować łącznie 12 nowych modeli aut elektrycznych.

Popularność dwuśladów napędzanych elektrycznie sprzyja wzrostowi cen litu. W 2014 r. ceny tego metalu na światowych rynkach podskoczyły o 20 proc. Przykładowo, w 2015 r. ceny baterii litowych liczonych za tonę to 7 tys. dolarów USD, a na początku 2016 r. to już 20 tys. dolarów USD.

Analitycy szacują, że zapotrzebowanie na lit może do 2025 r. wzrosnąć trzykrotnie, wynosząc 470 tys. t. Jeśli nawet udział w rynku motoryzacyjnym samochodów elektrycznych podniósłby popyt na lit tylko 1 proc., to i tak zapotrzebowanie na ten metal wyniesie 70 tys. t.

Zainteresowaniem litem wywołuje pragnienie odnajdywania jego nowych złóż. Do wyścigu, przypominającego amerykańską gorączkę złota z XIX i XX stulecia, stają bogaci inwestorzy oraz nowi gracze, jak choćby powstała w 2011 r. międzynarodowa spółka Oroplata Resources wydobywający złoto m.in. w Mongolii i Dominikanie.

Wielcy gracze - jak koncern Tesla - poszukują litu w Dolinie Clayton na Pustyni Nevada w połowie drogi między miastami Reno i Las Vegas w Stanach Zjednoczonych. Zapasy litu wydobywane w kopalni należącej do Tesli mają - w przekonaniu przedstawicieli firmy - wypełnić w stopniu wystarczającym baterie do zasilania 500 tys. samochodów rocznie do 2020 r. Spółka podpisała ponadto umowy na dostawę litu z kopalń w Meksyku i Chile.

Na pustkowiu, w okolicach miejscowości Silver Peak, działa inna kopalnia litu należąca do innego koncernu - chemicznego giganta Albemarle, wydobywająca rocznie 6 tys. t litu. Albermarle planuje rozbudować swoją kopalnię, która wydobywa teraz 6 tys. t litu rocznie. To stanowi ok. jednej dziesiątej wydobycia litu, który koncern zamierza pozyskać w Chile. Urobek spółki jest wykorzystywany przy produkcji akumulatorów Panasonica, z którą Albemarle ma podpisany wieloletni kontrakt.

Kilka lat temu rząd Stanów Zjednoczonych (w ramach programu stymulacyjnego prezydenta Baracka Obamy) wspomógł milionami dolarów w prywatne kopalnie litu na Pustyni Nevada, po to, by podnieść krajową produkcję tego, jak się okazuje, cennego metalu.

W rozwój litowego przemysłu wydobywczego inwestuje przez zaledwie kilku wielkich firm. Można spekulować, że taki stan rzeczy przyczyni się do wysokich cen tego metalu przez kolejne dekady. Światowe rezerwy litu, które mogą być obecnie eksploatowane wynoszą ok. 75 mln t - podaje United States Geological Survey. Dla porównania wszystkie światowe zasoby litu są szacowane na 217 mln t. Znaczna część światowej podaży litu pochodzi z wielkich konglomeratów w Chile, Argentynie i Australii.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ORXWJ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,312 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]