120 mln zł przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w konkursie dla firm działających w przemyśle stalowym, a 80 mln zł mogą dostać polskie firmy zajmujące się grami wideo. W czwartek NCBR ogłosiło dwa nowe konkursy sektorowe: INNOSTAL oraz GAMEINN.
W pierwszym pilotażowym konkursie INNOSTAL przewidziano 120 mln zł na wsparcie przedsiębiorstw działających w przemyśle stalowym.
Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas czwartkowej konferencji w Warszawie mówiąc o tym konkursie stwierdził, że w ub.r. zużycie stali w Polsce wyniosło ok. 10 mln ton, z czego ponad 2/3 była stalą importowaną. - Chcielibyśmy to zmienić, ale konkurując nie z dalekim wschodem - niską ceną - tylko konkurując z nowoczesnymi stalowniami w Europie Zachodniej. Jesteśmy w stanie podjąć skuteczną konkurencję dzięki - z jednej strony - restrukturyzacji przemysłu - z drugiej strony dzięki dobremu rozwojowi nauk w tym obszarze. A tutaj, tradycyjnie, polska nauka ma mocną pozycję - powiedział minister.
Dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski zaznaczył z kolei w rozmowie z dziennikarzami, że od wykorzystania stali nie można uciec. Jednak ciągle podnoszone są normy np. dotyczące jakości tego produktu, ochrony środowiska przy wytwarzaniu stali czy normy dotyczące zużycia energii potrzebnej na wyprodukowanie jednostki produktu. - W pewnym momencie musimy wejść do ligi tych, którzy mogą wpłynąć na ustanawianie standardów, czyli uzależnią od siebie potencjalnych odbiorców - zaznaczył.
Program INNOSTAL utworzony został z inicjatywy Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej. Ukierunkowany jest na pobudzenie aktywności badawczej sektora stalowego, a także na zmniejszenie jego negatywnego oddziaływania na środowisko, m.in. ograniczenie zużycia energii w produkcji metali. Dzięki strumieniowi środków mają także powstać nowe technologie produkcji stopów oraz recyklingu.
Drugi program ogłoszony w czwartek przez NCBR to GAMEINN. Środki z tego programu mają posłużyć na opracowanie i rozwój technologii takich jak budowa nowoczesnych silników grafiki, mapowanie rzeczywistych obrazów, modelowanie 3D na potrzeby światów wirtualnych czy wykorzystanie w grach sztucznej inteligencji. Program GAMEINN powstał na wniosek Porozumienia Polskie Gry, w którego skład weszły trzy firmy produkujące gry wideo.
Gowin zwrócił uwagę, że Polska - jeśli chodzi o branżę gier komputerowych - ma bardzo duży potencjał rozwojowy. - Tam, gdzie dany sektor przekracza pewną masę krytyczną, tam gdzie widzimy duży potencjał wzrostu konkurencyjności, wzrostu obrotów, tam pojawia się interwencja publiczna - precyzyjnie wymierzone przez NCBR środki - powiedział.
Adam Kiciński z CD PROJEKT S.A., reprezentant Porozumienia Polskie Gry, zwrócił uwagę, że na świecie branża gier jest już większa niż branża muzyczna czy branża kinowa. - Na świecie gra 1,2 mld ludzi. To masowy rynek" - zaznaczył i przyznał, że polskie gry już zaczynają być ambasadorem polskiej nowoczesnej gospodarki. "Bo gry to towar eksportowy. 95 proc. przychodów gier to właśnie przychody z eksportu - zaznaczył.
Prof. Chorowski podsumował: "Może się wydawać, że program GAMEINN ma służyć rozrywce, ale bardzo szybko okaże się on też służy temu samemu, czemu służy przemysł stalowy - żeby w kraju żyło się wygodniej".
Nabór wniosków w konkursie INNOSTAL rozpocznie się 1 czerwca i potrwa do 15 września br. O dofinansowanie będą mogły starać się przedsiębiorstwa lub konsorcja przedsiębiorstw które przedstawią projekty o wartości od 2 mln do 30 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.