37 mln zł będzie kosztował rozpoczynający się wkrótce remont odcinka kolejowego Tychy - Łaziska Średnie. To część modernizowanej linii Tychy - Orzesze Jaśkowice, jednego z najważniejszych szlaków towarowych prowadzących ze Śląska na północ kraju.
Efektem rozpoczynających się prac będzie szybszy przejazd pociągów, do 120 km/h - podała we wtorek (29 marca) spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jednotorowa zelektryfikowana linia 169 Tychy - Orzesze Jaśkowice jest ważna dla transportu z i do Rybnickiego Okręgu Węglowego - jeżdżą nią m.in. pociągi obsługujące kopalnie, hutę i elektrownię.
W grudniu 2015 r. zakończył się pierwszy etap rewitalizacji linii, na odcinku Orzesze Jaśkowice-Łaziska Średnie. W tym roku zostaną wykonane prace na pozostałej części linii. Koszt modernizacji całej linii przekroczy 77 mln zł.
Jak podała we wtorek spółka, w ramach planowanej na ten rok dalszej rewitalizacji, tym razem na odcinku Tychy - Łaziska Średnie, zarządca infrastruktury wymieni tory na długości 8 km, wymieni 13 rozjazdów, przebuduje 8 przejazdów kolejowo-drogowych i 2 przejścia dla pieszych: na stacji Tychy i Orzesze Jaśkowice.
Prace obejmą też kompleksową przebudowę i regulację sieci trakcyjnej, zabudowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów. Przebudowane oświetlenie i wymieniona nawierzchnia na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększą poziom bezpieczeństwa. Rewitalizacja obejmie również 8 obiektów inżynieryjnych, roboty z branży automatyki i telekomunikacji, przebudowę skarp i nasypów.
Jak podał Jacek Karniewski z PKP PLK, na remontowanym odcinku zostaną przeprowadzone wycinki drzew, co ograniczy przypadki blokowania trasy i tym samym zwiększy bezpieczeństwo. Efektem prac będzie szybszy przejazd pociągów - do 120 km/h, czyli sprawniejszy transport towarów ze Śląska na północ kraju. Koszty tej części rewitalizacji to ok. 37 mln zł. Prace rozpoczną się w pierwszej połowie kwietnia i zakończą w czwartym kwartale przyszłego roku.
W grudniu 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły już rewitalizację odcinka Orzesze Jaśkowice - Łaziska Średnie, co dwukrotnie podniosło dopuszczalną prędkość pociągów - do 100 km/h. Dotychczas na rewitalizację linii Tychy - Orzesze Jaśkowice spółka PKP PLK przeznaczyła 40 mln zł. Łącznie na tej linii przebudowanych zostanie 18 km torów i sieci trakcyjnej, 26 rozjazdów, 21 przejazdów kolejowo-drogowych i 28 obiektów inżynieryjnych.
W tym roku na poprawę infrastruktury kolejowej na Śląsku PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą łącznie ponad 176 mln zł. W ramach tej kwoty PLK planuje też dokończenie przebudowy stacji Gliwice, rewitalizację linii kolejowej na odcinkach: Sosnowiec Dańdówka - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, Chałupki - Krzyżanowice oraz na odcinku Włoszczowa Północ - Częstochowa Stradom.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.