Uruchomione w grudniu ub. roku połączenie Kolei Śląskich do czeskiego Bohumina - od strony Katowic i Rybnika - od poniedziałku (18 stycznia) obsłużą już pociągi. Z powodu usuwania usterek na wyremontowanej linii Rybnik - Chałupki przez miesiąc jeździły tam autobusy.
Jak poinformowały Koleje Śląskie w komunikacie, zarządca kolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zakończył już prace remontowe na odcinku Wodzisław Śląski - Chałupki. Dzięki temu samorządowy przewoźnik od poniedziałku może odwołać z tego odcinka zastępcze autobusy i uruchomić połączenie kolejowe.
Dotąd, ze względu na opóźnienia remontu linii nr 158, zastępcze autobusy wykonywały kursy na trasie Rybnik - Wodzisław Śląski - Bohumin. Od 18 stycznia przejazdy w pełnej relacji Katowice - Mikołów - Orzesze - Czerwionka - Leszczyny - Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki - Bohumin będą obsługiwane pociągami.
Na trasie z Katowic część kursów samorządowego przewoźnika do Wodzisławia Śląskiego wydłużono do Chałupek lub czeskiego Bohumina wraz z rozkładem jazdy wprowadzanym 13 grudnia ub. roku (podobnie wydłużono część kursów z Raciborza do Chałupek).
Wjazd pociągów Kolei Śląskich do Czech umożliwiły porozumienie z Kolejami Czeskimi (Česk, Dráhy - ČD), podpisane w połowie października wraz z ofertą biletową.
Koleje Śląskie szeroko reklamowały nowe połączenia - umożliwiające pasażerom skorzystanie z czeskiej sieci kolejowej, m.in. szybkich pociągów do Pragi.
Na trzy dni przed wprowadzeniem nowego rozkładu okazało się jednak, że wobec niewykonania w terminie prac remontowo-modernizacyjnych na odcinku Rybnik-Chałupki przez wykonawcę - hiszpańską firmę Rubau - PLK nie wyraziły zgody na planowane wznowienie ruchu. Chodziło o problemy z nowymi urządzeniami sterującymi zainstalowanymi na przejazdach kolejowo-drogowych.
Zarządca infrastruktury argumentował, że nie mógł zgodzić się na uruchomienie pociągów przy nie w pełni działającej sygnalizacji, szczególnie na linii, gdzie od kilkunastu miesięcy nie kursowały pociągi. Teraz, po zakończeniu prac i przeprowadzeniu testów stało się to możliwe.
Obowiązujący od 13 grudnia rozkład jazdy na odcinku Rybnik-Chałupki przewiduje sześć par kursów w dni robocze i cztery pary w dni wolne. Na odcinku Chałupki-Bohumin przewidziano codziennie cztery pary kursów - dwie z i do Katowic oraz dwie z i do Raciborza. Tak w woj. śląskim, jak i czeskim kraju morawsko-śląskim obowiązuje uzgodniona z ČD taryfa handlowa.
Wykonawcą wartej 178,6 mln zł (brutto) rewitalizacji połączenia Rybnik - Chałupki (z 113 mln zł dofinansowania z UE) było konsorcjum z liderem - polskim oddziałem hiszpańskiej firmy Rubau oraz firmami Construcciones Rubau i Rover Alcisa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.