PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
7 grudnia 2015 12:51 Portal gospodarka i ludzie 3,106 odsłon

Nowa europejska strategia dla lotnictwa

Lotnictwo jest silnym motorem wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, handlu i mobilności w Unii Europejskiej i odgrywa kluczową rolę w unijnej gospodarce. Sektor zatrudnia w UE prawie 2 miliony ludzi, a jego wartość dla europejskiej gospodarki wynosi 110 mld euro
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

Komisja Europejska przyjęła w poniedziałek (7 grudnia) w dziedzinie lotnictwa - poinformowało portal górniczy nettg.pl biuro praswe KE. Ma ona stanowić kamień milowy na drodze pobudzenia gospodarki europejskiej oraz wzmocnienia jej bazy przemysłowej. Ponadto zakłada się, że przyczyni się do osiągnięcia przez Unię Europejską pozycję światowego lidera.Są to trzy główne priorytety przewodniczącego Jeana-Claude'a Junckera, na których została oparta strategia.

Dzięki realizacji strategii europejski sektor lotniczy pozostanie konkurencyjny i będzie czerpał korzyści z szybkich zmian i rozwoju gospodarki światowej. Siła i otwarcie na zewnątrz sektora lotniczego będą korzystne nie tylko dla przedsiębiorstw, lecz również dla obywateli Europy, którym zaoferuje się więcej połączeń z resztą świata po niższych cenach.

Wiceprzewodniczący Komisji Maroš Šefčovič odpowiedzialny za Unię Energetyczną powiedział:

- Konkurencyjny i sprawny transport lotniczy ma kluczowe znaczenie dla europejskiego wzrostu gospodarczego. Ta nowa strategia rozwoju lotnictwa stwarza ramy, które umożliwią europejskiemu lotnictwu utrzymanie pozycji światowego lidera. Stanowi ona również potwierdzenie zaangażowania Europy w zrównoważony rozwój lotnictwa, który jest kwestią niezwykle aktualną w momencie, gdy oczy całego świata zwrócone są na konferencję klimatyczną w Paryżu - powiedział wiceprzewodniczący komisji Maroš Šefčovič odpowiedzialny za Unię Energetyczną.

- Przed europejskim lotnictwem stoją liczne wyzwania, a w ogłoszonej dzisiaj strategii nakreślono kompleksowy i ambitny plan działania w celu utrzymania tego sektora w światowej czołówce. Jego realizacja umożliwi europejskim przedsiębiorstwom zachowanie konkurencyjności dzięki nowym inwestycjom i możliwościom prowadzenia działalności gospodarczej i jednocześnie pozwoli im rozwijać się w sposób zrównoważony. Obywatele Europy odniosą również korzyści z większego wyboru połączeń, niższych cen oraz najwyższych poziomów ochrony i bezpieczeństwa - stwierdziła Violeta Bulc, komisarz UE ds. transportu.

Celem Komisji jest ukształtowanie kompleksowej strategii obejmującej cały unijny "ekosystem" lotnictwa. Priorytety są zatem następujące:

1. Zdobycie przez UE pozycji lidera w dziedzinie lotnictwa międzynarodowego przy jednoczesnym zapewnieniu równych szans. Unijny sektor lotniczy musi mieć możliwość wejścia na nowe rozwijające się rynki. Można to osiągnąć za pomocą nowych zewnętrznych umów lotniczych z krajami i regionami na świecie, mającymi kluczowe znaczenie. Poprawi to nie tylko dostęp do rynku, lecz także stworzy nowe możliwości rozwoju działalności dla przedsiębiorstw europejskich oraz zapewni uczciwe i przejrzyste warunki rynkowe oparte na jednoznacznych ramach regulacyjnych. Umowy te zapewnią również pasażerom większą liczbę połączeń i atrakcyjniejsze ceny. Lepsze połączenia lotnicze w skali globalnej są motorem handlu i turystyki i przyczyniają się bezpośrednio do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy.

2. Walka z ograniczeniami wzrostu w powietrzu i na ziemi. Głównym wyzwaniem dla rozwoju unijnego lotnictwa jest rozwiązanie problemu ograniczeń w zakresie przepustowości, wydajności połączeń i dostępności drogą lotniczą. Fragmentacja europejskiej przestrzeni powietrznej kosztuje co najmniej 5 mld euro rocznie i stanowi ekwiwalent nawet 50 mln ton dwutlenku węgla. Ograniczenia przepustowości w portach lotniczych UE mogą kosztować nawet 818 tys. miejsc pracy do roku 2035. Nadszedł zatem czas, aby UE nakreśliła plan uwzględniający przyszły popyt na podróże lotnicze oraz pozwalający unikać zatorów. Z tego powodu w strategii położono nacisk na: znaczenie zakończenia realizacji projektu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, optymalizację wykorzystania naszych największych lotnisk oraz monitorowanie połączeń wewnątrzunijnych i pozaunijnych w celu zidentyfikowania niedociągnięć.

3. Utrzymanie wysokich unijnych standardów. W interesie obywateli UE oraz europejskich podmiotów gospodarczych leży utrzymanie wysokich unijnych standardów w zakresie: ochrony, bezpieczeństwa, środowiska, kwestii społecznych i prawa pasażerów. W strategii zaproponowano istotne działania, obejmujące aktualizację unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa w celu utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa w warunkach rosnącego ruchu lotniczego. Ponadto skuteczne i efektywne ramy prawne zapewnią przemysłowi większą elastyczność i pozwolą mu się rozwijać i zachować konkurencyjność w skali światowej. Komisja będzie też poszukiwać sposobów złagodzenia obciążenia kontrolami bezpieczeństwa i zmniejszenia kosztów poprzez wykorzystanie nowych technologii i zastosowanie podejścia opartego na analizie ryzyka. Komisja będzie nadal wzmacniać dialog społeczny i poprawiać warunki pracy w sektorze lotniczym oraz prowadzić energiczne działania w skali globalnej w celu osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla począwszy od 2020 r.

4. Postęp w zakresie innowacji, technologii cyfrowych i inwestycji. Katalizatorami rozwoju lotnictwa oraz jego funkcjonowania jako czynnika wzrostu gospodarczego są innowacyjność i cyfryzacja. Europa musi w szczególności w pełni uwolnić potencjał dronów. Dlatego też w strategii zaproponowano ramy prawne w celu zapewnienia bezpieczeństwa i pewności prawnej dla branży i uwzględniono obawy związane z prywatnością i ochroną danych, bezpieczeństwem oraz środowiskiem. Ponadto odpowiednie inwestycje w technologie i innowacje zapewnią Europie przodującą rolę w dziedzinie międzynarodowego transportu lotniczego. UE postanowiła zainwestować 430 mln euro[1] rocznie, do roku 2020, w projekt badawczy ATM w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR). Terminowe wdrożenie rozwiązań SESAR może doprowadzić do stworzenia ponad 300 tys. nowych miejsc pracy. Wprowadzenie technologii informacyjno-komunikacyjnych i optymalizacja ich wykorzystania są szczególnie istotne dla przepustowości portów lotniczych, efektywności i jakości usług.

Strategia rozwoju lotnictwa jest jedną z inicjatyw wymienionych w programie prac Komisji na rok 2015. Obejmuje ona komunikat, wniosek mający na celu zmianę unijnych przepisów o bezpieczeństwie lotniczym (rozporządzenie 216/2008) oraz wnioski o podjęcie negocjacji na szczeblu unijnym kompleksowych umów o transporcie lotniczym z szeregiem kluczowych państw trzecich.

Lotnictwo jest silnym motorem wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, handlu i mobilności w Unii Europejskiej i odgrywa kluczową rolę w unijnej gospodarce. Sektor zatrudnia w UE prawie 2 miliony ludzi, a jego wartość dla europejskiej gospodarki wynosi 110 mld euro. W ciągu ostatnich 20 lat podjęta przez UE liberalizacja wewnętrznego rynku usług lotniczych i silny wzrost popytu na transport lotniczy w UE i na świecie spowodowały znaczny rozwój europejskiego sektora lotnictwa. Przewiduje się, że ruch lotniczy w Europie wyniesie 14,4 mln lotów w 2035 r., co oznacza wzrost o 50 proc. w stosunku do roku 2012.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NIQQP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,192 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]