PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 listopada 2015 16:47 2,504 odsłon

Tramwaje Śląskie: nowy model od soboty na torach

Dwukierunkowe tramwaje moderus beta MF 16 AC BD są ewolucją konstrukcji wozów typu 105N, znanych w Polsce od końca lat 70 ub. wieku
fot: tram-silesia.pl

06.11. Katowice (PAP) - W sobotę na torach między Bytomiem i Zabrzem pojawią się nowe tramwaje moderus beta, wyprodukowane przez firmę Modertrans Poznań. Należąca do samorządów konurbacji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie kupiła 12 takich pojazdów za 47,4 mln zł.

Dwukierunkowe tramwaje moderus beta MF 16 AC BD są ewolucją konstrukcji wozów typu 105N, znanych w Polsce od końca lat 70 ub. wieku. Środkowy człon nowego pojazdu (stanowiący jedną czwartą długości całego tramwaju) jest niskopodłogowy. Wagon może jednorazowo przewieźć do 198 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących.

Jak poinformował w piątek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, pierwsze dwa nowe wozy zostaną skierowane do obsługi ruchu pasażerskiego w sobotę rano. Będą kursowały na linii nr 5 łączącej Plac Sikorskiego w Bytomiu z pętlą Lompy w Zabrzu. Pierwszy z nich wyjedzie w kierunku tej trasy z zajezdni w Bytomiu Stroszku o godzinie 4., drugi - pięć minut później.

Spośród dwunastu zakupionych przez Tramwaje Śląskie wagonów (nazwanych już w spółce "Skarbkami") firma Modertrans Poznań dostarczyła dotąd do zajezdni w Bytomiu jedenaście wagonów. Dwa z nich przechodzą odbiory techniczne, a dwa kolejne przejechały do zajezdni w Będzinie, gdzie stacjonować będzie ich docelowo pięć. Ostatni wagon ma dotrzeć do Bytomia w połowie listopada.

"Po zakończeniu odbiorów będziemy mogli mówić o zrealizowaniu tego zadania" - zaznaczył Zowada. Zakup tramwajów jest bowiem jednym z ostatnich zadań realizowanego w regionie od kilku lat unijnego projekt modernizacji infrastruktury w regionie wart łącznie ok. 850 mln zł. Musi zostać rozliczony do końca roku, aby nie przepadły fundusze UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Innym dobiegającym końca przedsięwzięciem tego projektu jest przebudowa układu torów tramwajowych na chorzowskim rynku. Efektem ma być m.in. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy na jego wschodniej pierzei, a także umożliwienie przebudowy - prawdopodobnie w 2017 r. - pozostałej przestrzeni.

W ostatnim czasie prace tam stanęły tam na kilka tygodni wobec sporu Tramwajów Śląskich z wykonawcą ws. materiału użytego w podbudowie torowisk. W ub. tygodniu strony podpisały aneks przewidujący wykonanie m.in. dodatkowych drenaży. Prace wznowiono - ostateczny termin ich zakończenia został ustalony na 15 grudnia.

Spółka przygotowuje się też do wielomilionowych inwestycji w ramach środków unijnych na lata 2014-20.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin konurbacji katowickiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Obecnie do obsługi 30 linii tramwajowych spółka kieruje 224 wagony.

Oprócz standardowych i zmodernizowanych tramwajów serii 105N (produkcji Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal", obecnie działającej w ramach koncernu Alstom), w taborze spółki znajdują się wagony niskopodłogowe typu 116Nd (również produkcji Alstomu) oraz wagony typu 2012N (bydgoskiej Pesy). Po torach aglomeracji jeżdżą też kupione jako używane tramwaje typu PT8 z Frankfurtu i typu E1 z Wiednia. (PAP)

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DBQNL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,284 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]