PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
11 października 2015 07:00 Prezentacja : : autor: Kajetan Berezowski 9,621 odsłon

PG Silesia: kolejką zębatą do ściany

Grzegorz Musiolik (kierownik odziału GP) i operator Kamil Zachariasz (V brygada oddziału G-2) w trakcie kontroli kolejki KSZ-900/60-A przed transportem sekcji do sciany 334/2.
fot: ARC

W zakładzie wydobywczym PG Silesia w Czechowicach-Dziedzicach firma Becker-Warkop zastosowała elektryczną spągową kolejkę zębatą. Eksperyment powiódł się. Przeprowadzono go w oparciu o wieloletnie doświadczenia spółki w dziedzinie rozbudowy transportu w kopalniach polskich, tureckich, chińskich i rosyjskich.

W kopalni Silesia przezbrojono wyposażenie ściany 334 w pokładzie 330 do rozcinki 334/2. W tym celu kopalnia zwróciła się do firmy Becker-Warkop o rozwiązanie transportu sekcji obudowy zmechanizowanej do nowej rozcinki ścianowej. Zadanie było trudne w realizacji ze względu na duży upad dowierzchni wynoszący nawet 35 st. oraz ciężar sekcji przekraczający 22 t. Należało również utrzymać płynność transportu sekcji z wyzbrajanej ściany do nowej.

- Zaproponowaliśmy kopalni zastosowanie transportu elektryczną kolejką spągową zębatą typu KSZ-900/60-A. Kryteria optymalizacji projektu dotyczyły przede wszystkim podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy, redukcji kosztów eksploatacji urządzeń, zwiększenia wydajności frontów wydobywczych w efekcie skróconego okresu przezbrojenia ściany. U podstaw przyjętego rozwiązania legły też wieloletnie doświadczenia firmy, które zdobywaliśmy, rozwijając i z powodzeniem wdrażając spągowy system transportu za granicą, przede wszystkim w Turcji, Chinach i Rosji, ponieważ w naszych kopalniach podobne ekstremalne warunki transportu spotykane są niezwykle rzadko. Tam potrafiliśmy zrealizować transporty sekcjio wadze ponad 40 t na torach nachylonych pod kątem 35 stopni - zauważa Witold Obszyński, inżynier projektu w spółce Becker-Warkop.

Sama kolejka jest dość popularna w polskim górnictwie. Praktycznie każda kopalniakorzysta lub korzystała z tego rodzaju transportu. Niektóre zakłady górnicze posiadają nawet po kilka ciągników elektrycznych. Transport spągowy-zębaty wykorzystywany jest powszechnie w przypadkach szczególnie trudnych warunków górniczo-geologicznych. Można nim transportować materiały cięższe, o większych gabarytach. Cechuje go duża niezawodność w porównaniu z transportem podwieszonym, opartym na sprzężeniu ciernym kół zestawu transportowego z szyną. Wyeliminowany zostaje poślizg kół napędowych, który jest możliwy przy ciernym rozwiązaniu przeniesienia napędu.

Wychodząc z takiego założenia, firma Becker-Warkop intensywnie wdraża system zębatych tras podwieszonych zarówno w śląskich kopalniach, jak i za granicą. Jest w tym rozwiązaniu światowym liderem.

O poziomie bezpieczeństwa zastosowania ciągnika manewrowego zadecydował również radiowy system sterowania ciągnikiem. Dzięki jego zastosowaniu operator znajduje się w bezpiecznej odległości od sterowanej maszyny. W kopalni Silesia spągowy-zębaty układ transportu został zastosowany po raz pierwszy, stanowiąc duże wyzwanie inżynierskie dla załogi. Zespół wyznaczony do realizacji zadania, nadzorowany przez inż. Grzegorza Musiolika, kierownika przewozu dołowego, oraz przodowych Rafała Kulkę i Marka Orła sprostał wszelkim trudnościom.

- W ekstremalnych warunkach transportu o końcowym sukcesie projektu decyduje wiele czynników. Dokładność w budowie trasy odgrywa pierwszoplanową rolę. Na nią składa się uzyskanie dopuszczalnego kąta nachylenia torowiska do 35 stopni oraz technologia kotwienia. Platforma transportowa o nośności 320kN, na której spoczywała montowana sekcja, została wyposażona w dwie przeciągarki hydrauliczne. Zostały one wykorzystane do zabezpieczenia sekcji obudowy zmechanizowanej przed zsunięciem się z platformy w trakcie transportu na upadzie, jak również do opuszczenia sekcji z platformy i ustawieniu jej w szeregu z pozostałymi sekcjami obudowy w ścianie. Dysponujemy rozwiązaniami technicznymi wspomagającymi operacje transportowe i zbrojeniowe na każdym etapie - zapewnia Witold Obszyński.

Dotychczas końcowy etap transportu sekcji obudowy zmechanizowanej w dowierzchniach ścianowych PG Silesia realizowany był przy pomocy ciągarek łańcuchowych, za pomocą różnego rodzaju układów przesuwnych, siłowników lub innych indywidualnych urządzeń hydraulicznych, po spągu, co w znacznym stopniu spowalniało postęp planowanych prac i wiązało się z koniecznością czyszczenia sekcji.

- Zastosowanie kolejki spągowej zębatej wyeliminowało dotychczasowe problemy, a przede wszystkim poprawiło bezpieczeństwo pracującej załogi. Wyciągarki zabudowane na platformie transportowej oraz prawidłowe mocowanie sekcji do platformy dało efekt w postaci stabilnego i regularnego transportu sekcji na każdym etapie prac - zwraca uwagę Damian Borgieł, kierownik Działu Górniczego w PG Silesia.

Warto podkreślić, że cykl zbrojeniowy (załadunek sekcji na kolejkę zębatą, transport sekcji w dowierzchni ścianowej, rozładunek i ustawienie sekcji w szeregu - przyp. red.) zmieścił się w 90 minutach, co w warunkach ekstremalnych upadów i dużych ciężarów jest wynikiem imponującym.

- Kopalnię czekają niebawem przezbrojenia dwóch kolejnych kompleksów ścianowych. Sądzę, że można być pewnym ich bezpiecznego i planowego wykonania - podsumowuje inżynier projektu z Becker-Warkop.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (17) pokaż wszystkie
  • Hans 13 października 2015 15:41:25
    Profile Avatar

    Kurcze u nos na grubie nivka oddali do ruchu tyż chcemy żeby ło nos we internecie godali, aaa i jeszcze haszpel nowy na zrębie tyż, no niy to już musi jakiyjś redachtor łopisać!

  • andreas 13 października 2015 14:53:11
    Profile Avatar

    Do olo oraz bvw - tak jak pisałem sekcje GLINIK 20/45Poz - jest to wysokość "robocza"(minimalny do max.)ale sekcja "rabuje" się do wysokości około 1,6m +0,4m wysokość platformy transportowej ; co daje około 2.0m od segmentu trasy kolejki KSZ .Do transportu takich sekcji są potrzebne odpowiednio duże gabaryty (w szczególności na zakrętach !!!.Jak widać na zdjęciu nawet z "mniejszą" sekcją mają kłopoty z przejazdem przez zakręt(stropnica "ociera" o górny ocios !!!)

  • Górnik 12 października 2015 19:08:58
    Profile Avatar

    Moi koledzy górnicy Jak byście zobaczyli jest upad 35 stopni a żadna inna kolejka nie ma dopuszczonych transportu na taki upad tylko elektryczna Dlatego jest tam stosowana Panowie zanim wypowiecie się o archaiczności kolejki dowiedźcie się na temat przepisów. A scharf chyba nie ma dopuszczenia na 35 stopni w transporcie sekcji..P.S. Prawidłowa eksploatacja kolejki elektrycznej manewrowej nie powoduje uszkodzenia uszkodzenia kabla itp.. U mnie na kopalni 2 ściany zbrojone ciągnikiem, zero awarii.

  • Janko 12 października 2015 16:08:06
    Profile Avatar

    do jakubabora i podobnych mu matołów, którzy nie potrafią czytać ze zrozumieniem - jak byk w tekście pisze, że kolejka jest popularna w polskim górnictwie, więc co wy bredzicie o jakiejś nowości znawcy od siedmiu boleści.

  • jakubbor 12 października 2015 14:57:03
    Profile Avatar

    No i co redakcjo? Może jakieś sprostowanie??? Tracicie czytelników takim podejściem.

  • R**l 12 października 2015 14:46:52
    Profile Avatar

    Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.

  • trw 12 października 2015 13:40:47
    Profile Avatar

    masakra brzeszcze przeklęły tą kolejkę spalinową ponad 10 lat temu a elektryczna to dopiero badziew masakra ktoś tu się cofa z rozwojem

  • markko 12 października 2015 11:35:04
    Profile Avatar

    Na KWK Brzeszcze przy pomocy takiej kolejki zbroiliśmy ścianę 12 lat temu-to totalny przeżytek!!!Układ prowadzenia kabla jest niewygodny i zawodny Mieliśmy dwie takie maszyny-jedna była wyciągnięta z ekspozycji muzealnej firmy Dużo lepszym rozwiązaniem jest taka kolejka spągowa ale spalinowa PG Silesia sięga do archiwalnych rozwiązań i jeszcze się tym chwali,to jakiś nonsens.

  • bvw 12 października 2015 09:40:02
    Profile Avatar

    no tak tylko fajnie jest jak kopalnia ma max nachylenia 5-12% ale tak jak koledzy z silesi 30-35% to stosowanie kolejki podwieszanej jest niebezpieczne nawet wyposażoną w układ dodatkowy zębatkowy

  • Kris 11 października 2015 23:01:37
    Profile Avatar

    W JSW ten szajs już jeździł z 10 lat temu, na szczęście stopniowo rezygnują z tego na rzecz podwieszanych scharfów. W tych KSZ co chwile był uszkadzany kabel, który wlecze się po zolu! Ta kolejka to zmora elektryków

  • bvw 11 października 2015 17:50:02
    Profile Avatar

    andreas co do sekcji i oznaczeń glinik o parametrach 20/45poz pozwala na osiągnięcie swojej zdolności podporowej w przedziale 2m do 4,5m a rabuje się właśnie na 1,5m-1,6m ale nie ma wtedy swojej nominalnej podporności

  • jakubbor 11 października 2015 16:04:05
    Profile Avatar

    Dokładnie. To już któraś z kolei "nowość". Nie wypada taka niewiedza na portalu górniczym.

  • kwk 11 października 2015 15:04:47
    Profile Avatar

    Na KWK Sośnica taka kolejka zębata jest już dobrych parę lat!!!.Więc jaka to jest nowość

  • flashi 11 października 2015 12:30:36
    Profile Avatar

    Ciekawy jest system zabudowy ciągnika. Jak jest wygodnie specowi przy jakiejkolwiek awarii kiedy sekcja jest na płycie? Stropnica sięga ponad ciągnik akurat w miejscu zabudowy wszelkiego typu osprzętu. O tym pewnie najbielsi nie pomyśleli. Bo przecież nie oni będą robić ew naprawę czy pompować wózek. Chociaż może ze względu na te 35st tak musi być? Ale jednak wątpię. Zresztą co do wagi sekcji. Na zdjęciu to na pewno nie jest ta 22t. Cały załadowany zestaw to może.

  • wooow 11 października 2015 12:14:01
    Profile Avatar

    Kolejny rekord 90 minut od załadunku do ustawienia. To ile oni ścianę przezbrajali? Tydzień?

  • olo 11 października 2015 10:31:09
    Profile Avatar

    do andreas, jak mogła mieć po zrabowaniu 1,6m jak powinna mieć 2,0m sam podajesz typ GLINIK 20/45POZ a więć oznaczenie mówi,że minimalnie po zrabowaniu może mieć 2,0m a maksymalnie wysokość 4,5m

  • andreas 11 października 2015 09:19:38
    Profile Avatar

    Ten "eksperyment" np w KWK JANKOWICE przy nachyleniun około 35 stopni sprawdził się już kilka lat temu i z powodzeniem jest stosowany do dnia dzisiejszego ; więc nie jes to żadna nowość !!!.Poza tym sekcja , która jest załadowana na kolejce na zdjęciu raczej nie przekracza ciężaru 18t Sekcje które były transportowane w KWK Jankowice to były GLINIKI 20/45POZ , które po "zrabowaniu' miały około 1,6m wysokości i ważyły około 22tony .Ta na zdjęciu wydaje się niższa i lżejsza.Życzę powodzenia !!!

  • VBDDW
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,861 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]