PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
17 marca 2015 17:28 Polska Agencja Prasowa 1,630 odsłon

Śląskie: od grudnia pociągi Kolei Śląskich do Bohumina

Połączenie z Bohuminem dałoby woj. śląskiemu skomunikowanie z czeską siecią kolejową, w tym m.in. często jeżdżącymi i szybkimi pociągami do Pragi
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

Wraz z nowym rozkładem jazdy kolei (od grudnia tego roku) pociągi osobowe Kolei Śląskich mają dojeżdżać do ważnego węzła kolejowego w czeskim Bohuminie. Dotąd kończyły trasę na granicznej stacji Chałupki - po polskiej stronie.

Plany przedłużenia połączeń kolejowych do Chałupek (z Katowic, Rybnika i Raciborza) o kilka kilometrów - do Bohumina potwierdził we wtorek marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Połączenie z Bohuminem dałoby woj. śląskiemu skomunikowanie z czeską siecią kolejową, w tym m.in. często jeżdżącymi i szybkimi pociągami do Pragi. Od kilku lat regionalne składy Przewozów Regionalnych, a potem Kolei Śląskich, dojeżdżały w Chałupkach, Cieszynie i Zwardoniu do ostatnich stacji po polskiej stronie granicy - ze względu na problemy z finansowaniem tzw. połączeń transgranicznych.

- Koleje Śląskie są przede wszystkim po to, aby jeździć i wozić pasażerów tam, gdzie to jest potrzebne. () Powinny się rozwijać, zagęszczać sieć wewnątrz województwa. Ale jeżeli są mieszkańcy, którzy chcą tam jeździć, tam pracują () jeżeli jest ruch pasażerski za granicę, to będziemy wozić za granicę - zadeklarował Saługa.

Zaznaczył, że sprawa jest przebadana i stwierdzono zapotrzebowanie na takie połączenie. - To kiedyś działało - przypomniał we wtorek marszałek. - Jak jest potrzeba to trzeba jeździć - dodał zaznaczając, że województwo będzie dotowało wydłużoną trasę tak, jak wszystkie inne organizowane przezeń połączenia.

Uruchomienie pociągów do Bohumina przewiduje konsultowany w ostatnich dniach przez samorząd regionu projekt nowego kolejowego rozkładu jazdy w woj. śląskim. Nowy rozkład ma jednocześnie oznaczać powrót pociągów na remontowaną obecnie trasę: Rybnik-Wodzisław-Chałupki.

Prowadzona przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe rewitalizacja tego liczącego ponad 30 km połączenia ma zakończyć się w drugiej połowie roku. Prace były konieczne - w 2012 r. ze względu na katastrofalny stan infrastruktury zrezygnowano z uruchamiania pociągów osobowych między Wodzisławiem a Chałupkami (bardzo wolno jeżdżące składy nie miały pasażerów).

Teraz w nowym rozkładzie planowanych jest na tej trasie osiem par pociągów w ciągu doby. Pociągi Kolei Śląskich mają łączyć Bohumin z Katowicami oraz Rybnikiem. Podobnie do Bohumina ma docierać też - przez Chałupki - osiem pociągów Kolei Śląskich z Raciborza (w drugą stronę projekt przewiduje pięć pociągów).

Kłopoty z dotowaniem przekraczających granicę państwa pociągów lokalnych i regionalnych pojawiły się około 2011 r., wraz z wejściem w życie 1 marca 2011 r. nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Przypisała ona odpowiedzialność za grupę tzw. przewozów transgranicznych samorządom. Wcześniej płacił za nie resort infrastruktury.

W tym czasie połączenia przekraczające granicę państwa zaczęły znikać z rozkładów, np. pociągom z Katowic do słowackiej Żyliny, w związku ze spodziewanym wejściem w życie nowych przepisów, skrócono trasę do Zwardonia już w grudniu 2010 r. Tylko częściowo zastąpili je przewoźnicy z państw ościennych, np. do Zwardonia dojeżdżają z Żyliny składy tamtejszego przewoźnika.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NRHUT
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,617 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]