Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Polska – kraj węgla
17 października 2019
W Katowicach o roli małych i średnich przedsiębiorstw
16 października 2019
Place zabaw od PGG dla dzieci w gminach górniczych
14 października 2019
Śląsk będzie coraz lepszym miejscem do życia
10 października 2019
Oddali hołd ofiarom katastrofy
10 października 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 września 2009 autor: Ryszard Stelmaszczyk - Trybuna Górnicza
Do kopalni z serwisu mercedesa!
fot: Ryszrad Stelmaszczyk
W kopalni „Budryk” transport materiałów i ludzi w 97 procentach wykonywany jest za pomocą kolejek spalinowych podwieszanych. Trasy, po których jeżdżą, mają w sumie 55 km długości. Najważniejsza zaleta tych kolejek, to szybkość z jaką dostarczają materiały z miejsca załadunku do miejsca docelowego.

– Przechodzenie z transportu torowego na transport kolejkami spalinowymi podwieszanymi, rozpoczęliśmy w 2000 r. – wspomina Tadeusz Ogierman, nadsztygar mechaniczny w „Budryku”. – Rok później powstał w kopalni nowy oddział, MD-4, który zajmuje się ich obsługą w dwóch zajezdniach wybudowanych po ziemią na poziomach 700 i 900.

W oddziale zatrudnionych jest obecnie 48 pracowników, którzy są... mechanikami samochodowymi. – To fachowcy dobrej klasy – komplementuje nadsztygar Ogierman.

Kiedy oddział uruchamiano, wybierano z załogi „Budryka” osoby z wykształceniem mechanika samochodowego i praktyką w tym zawodzie. Przyjmowano także osoby spoza kopalni, z okolicznych warsztatów samochodowych. Chętnych, którzy chcieli pracować w „podziemnym warsztacie samochodowym”, nie brakowało. Do przejścia na kopalnię skusiły ich lepsze zarobki i pewność zatrudnienia, a także prawo do emerytury po 25 latach pracy pod ziemią.

– Mamy nawet mechanika, który przyszedł do nas z autoryzowanego serwisu mercedesa – wyjawia nadsztygar Ogierman.

Podziemny warsztat samochodowy

W kopalni „Budryk” są obecnie 24 kolejki spalinowe podwieszane i cztery torowe. Średnio 17 z nich jest na każdej zmianie w ruchu. Kilka jest w rezerwie na wypadek awarii, kilka jest remontowanych.

Warsztaty naprawcze w podziemnych zajezdniach, jak każdy dobry warsztat samochodowy, wyposażone są w niezbędne narzędzia, części zamienne, oleje, smary. Tam wykonuje się remonty bieżące kolejek oraz remonty kapitalne. Kolejki są przygotowywane do przeglądu rocznego (podobnie jak w przypadku samochodów). Odbiór techniczny, dopuszczający je do ruchu, wykonuje Centrum Badań i Dozoru Technicznego z Lędzin.

– Kiedy wykonywany jest remont kapitalny, maszyna przez miesiąc jest wyłączona z ruchu – informuje nadsztygar Ogierman. – Naprawiany jest wówczas m.in. układ hamulcowy i układ jezdny. Pewne części są regenerowane, a pewne, jak klocki hamulcowe i koła cierne, wymieniane na nowe.

Przegląd roczny, poza kolejkami, przechodzą także kabiny osobowe, którymi przewożeni są górnicy, nazywający je „bryczkami”, zestawy łańcuszkowe i zestawy
Strona
1
2
3
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (7)
  • on 28 września 2009 21:45:11
    Profile Avatar

    nowoczesna transport a z szybu VI między innymi na CW 4 z buta trzeba ciść nie mały kawałek

  • Jaro 27 września 2009 22:22:27
    Profile Avatar

    Pracuje na Budryku co prawda pod firmą ale przeszedłem przez kilka kopalni JSW i Budryk pod tym kątem jest nie pokonany. Z pewnością te kolejki ułatwiają prace górnikom. Szybkość dostarczenia materiału do samego przodka i prostota budowania szyn wraz z postępem. Zero noszenia na plecach i nie potrzebnych przeładunków ;))

  • Krupinski 27 września 2009 11:31:30
    Profile Avatar

    Dlatego mamy nadzieje, ze naczelny Kurpas rodem z Budryka wprowadzi na Krupinskim nowoczesna technike transportu w gornictwie.

  • zyga 27 września 2009 11:13:33
    Profile Avatar

    "pracownik"kolego nie nażekej na krupińskim jest jeszcze lepszy transport na plecach i prawie wszędzie piechty!

  • gr-3 26 września 2009 14:36:10
    Profile Avatar

    "pracownik" jak ci tak źle na pniówku to ja sie chętnie z Tobą zamienie miejscem pracy, też pracuje w JSW ale na Krupińskim

  • pracownik 26 września 2009 14:08:31
    Profile Avatar

    Jedna z najlepszych wyposarzonych w kolejki w JSW jest Pniowek ma ich az 2 sztuki reszta to KSP i plecy górnikow Transport tam jest reczny a do rejonu trzeba isc na nogach nawet 3km!! to jest dopiero technika. Najlepsza kopalnia roku 2008 ale chyba w wyzyskiwaniu ludzi.

  • Makoszowianin 26 września 2009 10:55:28
    Profile Avatar

    Te kolejki to cudowna sprawa dla gornikow !! Nie dosc ze dowoza ludzi do oddzialu, to jeszcze jak raz zaladujesz material jedzie on prosto do celu, bez zbednych przeladunkow itd. Wez np. transport zelaza do przodka, kolejka podjezdza ci za alpine i gitara :] zadnych 50-100 metrowych dystansow do przenoszenia na plecach. No ale wrocmy do rzeczywistosci na Makoszowach takiego czegos na pewno nie ujrzymy PACIA PACIA :/

  • ZKYBO
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnik zmarł na poziomie 720
15 października 2019
20217
Wypadek w ruchu Ziemowit, górnik został zabrany przez helikopter
19 października 2019
17802
Zgony naturalne to wciąż problem
18 października 2019
11135
Spółka uruchamia kolejne ściany
16 października 2019
8823
Na ścianie 829 przeciwności zostały pokonane
19 października 2019
7226
Kto zebrał ile głosów?
14 października 2019
5306
Pośpiech i brak wiedzy skutkuje wypadkami
15 października 2019
4000
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu