PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 marca 2014 16:06 Polska Agencja Prasowa 1,970 odsłon

GUS: inflacja w lutym - 0,7 proc.

Inflację spowodowały m.in. droższe papierosy i wyroby alkoholowe...
fot: Andrzej Bęben/ARC

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym wzrosły o 0,7 proc. rok do roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,1 proc. - podał w piątek (14 marca) GUS. Inflację spowodowały m.in. droższe papierosy i wyroby alkoholowe.

Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że ceny towarów i usług wzrosły w lutym o 0,9 proc. rdr, a mdm wzrosły o 0,1 proc.

Zgodnie z informacjami z GUS największy wpływ na inflację w lutym miały m.in. wyższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych. Przesunięty w czasie efekt podwyżki stawek akcyzy wpłynął na wzrost cen wyrobów tytoniowych o 2,5 proc. oraz napojów alkoholowych o 0,8 proc. Istotny wpływ na poziom inflacji miały też podwyżki opłat związanych z transportem (o 0,4 proc.), rekreacją i kulturą, a także łącznością (po 0,3 proc.).

Inflację obniżały natomiast spadki cen ceny odzieży i obuwia (o 1,7 proc.) oraz żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,2 proc.).

Urząd statystyczny obliczył, że tańsza w lutym była żywność. Jej ceny spadły o 0,1 proc. wobec wzrostu o 1,6 proc. w styczniu br. "Najbardziej staniał cukier (o 3,8 proc.) i jaja (o 1,4 proc.). Tańsze niż w styczniu br. były warzywa (o 0,7 proc.), kasze i ziarna zbóż (o 0,6 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 0,5 proc.) - napisano w komunikacie. W lutym tańszy był także ryż (o 0,3 proc.), mąka pszenna (o 0,2 proc.) i pieczywo (o 0,1 proc.).

Więcej natomiast trzeba było zapłacić za mleko (o 1,2 proc.), owoce (o 1 proc.), śmietanę (o 0,8 proc.), makarony i produkty makaronowe (o 0,7 proc.), jogurty oraz napoje i inne produkty mleczne (po 0,6 proc.). Podrożały także sery i twarogi (o 0,5 proc.) oraz ryby i owoce morza (o 0,4 proc.).

W komunikacie wskazano, że w lutym br. napoje bezalkoholowe potaniały przeciętnie o 0,3 proc., ceny kawy spadły o 0,8 proc., wód mineralnych lub źródlanych o 0,5 proc., oraz herbaty o 0,1 proc. Soki owocowe i warzywne pozostały na poziomie sprzed miesiąca.

GUS poinformował w komunikacie, że podobnie jak w latach ubiegłych, w lutym tego roku urząd zaktualizował system wag stosowany w obliczeniach inflacji. Jest on oparty na strukturze wydatków gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych z poprzedniego roku. Zgodnie z informacją z GUS, w ubiegłym roku wzrósł udział wydatków dotyczących łączności, mieszkań, żywności i napojów bezalkoholowych, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, a także odzieży i obuwia. Obniżył się natomiast udział wydatków na restauracje i hotele, rekreację i kulturę oraz transport.

"W związku z tym odnotowano inny wpływ zmian cen w poszczególnych grupach na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, aniżeli obserwowany przy obliczeniach wstępnych danych za styczeń br. W styczniu br. w stosunku do analogicznego miesiąca ub. roku odnotowano wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych o 0,5 proc. wobec wstępnie szacowanego 0,7 proc. Wzrost cen towarów i usług w skali miesiąca pozostał na poziomie zbliżonym do wstępnie szacowanego (wzrost o 0,1 proc.)" - napisano w komunikacie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • HEHLZ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,059 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]