Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Niezwykle wydajny kombajn już pracuje w Budryku
12 listopada 2019
W Katowicach uczczono Dzień Niepodległości
11 listopada 2019
Górnicze świętowanie w Bytomiu
9 listopada 2019
Wręczono Czarne Diamenty i stopień górniczy
8 listopada 2019
Cmentarz Hutniczy – perełka historii Śląska
1 listopada 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 marca 2014 Trybuna Górnicza autor: Andrzej Bęben
Kolej i węgiel, węgiel i kolej
To nie śnieg leży na węglu, lecz wapno, którym posypuje się ładunek, by wiedzieć, czy czasem ktoś nie dobrał się do węgla...
fot: ARC

PKP Cargo, Pol-Miedź-Trans, Rail Polska, DB Schenker Rail Polska, STK, Freightliner, CTL Logistics... To niektóre z 24 spółek kolejowych przewożących w Polsce węgiel kamienny. Ponad 54 proc. węgla przewiezionego koleją przypada na PKP Cargo, notabene największego przewoźnika operującego w Polsce. Choć konkurencja jest spora, to górnictwo ma nadal wiele zastrzeżeń co do jakości i terminowości usług oferowanych przez spółki kolejowe...

Roman Łój, prezes Katowickiego Holdingu Węglowego, z niesmakiem wspomina IV kwartał 2013 r., kiedy to prawie 400 tys. t węgla trzeba było odłożyć na zwały, bo kolej nie mogła ich, z przyczyn natury technicznej, dostarczyć do odbiorcy. Co prawda odpowiedzialność za takie opóźnienia w dostawach węgla ponosi przewoźnik, ale to małe pocieszenie dla producenta zmuszonego ponosić koszty z tytułu nieplanowanego składowania (by tylko na nich poprzestać), producenta, który 80 proc. wydobycia rozwozi koleją.

Kompania Węglowa również miała podobne jak KHW doświadczenia z przewoźnikiem kolejowym. Gdyby węgiel był wywieziony w czasie przewidzianym umową, to na zwałach nie znalazłoby się paręset tysięcy ton tego surowca...

Największy przewoźnik tak tłumaczy opóźnienia w transporcie: na rynku nastąpiło ożywienie w przewozach węgla i kamienia, a przepustowość linii kolejowych jest ograniczona ze względu na ich modernizację, dlatego też musimy korzystać z objazdów, co angażuje dodatkowy tabor.

To oznacza, że składy z węglem jeżdżą dłużej i dalej, a czasem nie jeżdżą w ogóle, bo kopalnie muszą czekać, aż kolej skompletuje składy.

Nie mają wagonów?
Jacek Neska, dyrektor zarządzający w obszarze polityki handlowej PKP Cargo, przypomina, że (tylko albo aż - red.) 70 proc. wydobytego węgla przewożonego jest koleją, a jego firma ma 25 tys. węglarek. Spółka co roku wydaje 500 mln zł na restaurację taboru, ale nie może sobie pozwolić na przeinwestowanie. W III i IV kwartale, czyli w czasie szczytu przewozów, wydłuża się tzw. obrót wagonami - podkreśla dyrektor Neska, a w I i II kwartale ten tabor stoi na torach. Teraz, dla przykładu, PKP Cargo ma w pogotowiu 3 tys. węglarek, za co ponosi koszty z własnej kasy.

To teraz. W zeszłym roku problemy z terminowością usług świadczonych przez PKP Cargo wzięły się stąd, że części węglarek spółka nie poddała okresowym naprawom. Zdecydowała się pozostawić je na bocznicy, bo liczyła, że węgla przyjdzie wozić mniej niż przed rokiem, więc nie ma potrzeby "robienia kosztów" przed wejściem

Strona
1
2
3
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0)
  • OSHQN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicze świętowanie w Bytomiu
9 listopada 2019
9617
Pięć zmian na wielkiej ścianie
9 listopada 2019
6981
Niezwykle wydajny kombajn już pracuje w Budryku
12 listopada 2019
4336
Zatrzęsło w Szczygłowicach
6 listopada 2019
3478
ZUS przyjrzy się absencjom górników
7 listopada 2019
3425
Rok po zmianach
11 listopada 2019
3157
Przed górnictwem trudniejsze czasy
9 listopada 2019
3135
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu
Patronaty portalu