PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
10 grudnia 2013 12:07 Polska Agencja Prasowa 5,419 odsłon

Śląskie: powstaje zróżnicowany węzeł transportu

Lotnisko Katowice liczy na dynamiczny wzrost ruchu cargo w kolejnych latach - nawet do poziomu ok. 70 tys. ton w perspektywie 2020 r.
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

Port lotniczy Katowice, który w kolejnych latach liczy na dynamiczny wzrost ruchu cargo, chce być częścią intermodalnego, czyli łączącego różne środki transportu węzła transportowego. Lotnisko zamierza stworzyć wspólną ofertę m.in. z centrami logistycznymi.

We wtorek (10 grudnia) władze portu podpisały porozumienie o współpracy ze spółką Euroterminal Sławków. Na terenie tego ponad 90-hektarowego centrum logistycznego znajduje się najdalej wysunięty na Zachód odcinek wiodącej ze Wschodu kolejowej linii szerokotorowej, a także tory o standardowej w Europie szerokości. Realizowane są stąd m.in. połączenia z portami bałtyckimi.

- Tylko w intermodalności jest szansa na rozwój masowej logistyki i stworzenie oferty, która poprzez łączenie różnych środków transportu może poprawić efektywność przewozów oraz skutkować rozwiązaniami lepszymi dla środowiska - wskazał Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Zarząd portu liczą, że z czasem do porozumienia dołączą także m.in. Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach (operator śródlądowego portu rzecznego), a także centra logistyczne i operatorzy transportowi - kolejowi i drogowi. Efektem ma być plan rozwoju śląskiego węzła transportowego oraz wspólna promocja, m.in. na wielkich targach cargo w Monachium w 2015 r.

Pomysłodawcy przedsięwzięcia przekonują, że potencjalne połączenie przewozu towarów drogą lotniczą i kolejową z terminala, oferującego unikatowy w Europie jednoczesny dostęp do europejskich standardowych torów i szerokotorowych, stwarza możliwości efektywniejszej spedycji ładunków z i do wielu krajów świata.

Lotnisko Katowice liczy na dynamiczny wzrost ruchu cargo w kolejnych latach - nawet do poziomu ok. 70 tys. ton w perspektywie 2020 r. W ubiegłym roku było to ponad 10,5 tys. ton, w tym roku prawdopodobnie lotnisko odprawi podobną ilość ładunków. Przyszłoroczny wzrost jest ostrożnie szacowany na ok. 10 proc.

Obecnie ruch cargo generuje ok. 5 proc. przychodów katowickiego lotniska. To jednak segment, który ma lepszą efektywność - marże w ruchu cargo są wyższe niż w pasażerskim.

W rozwoju lotniczych przewozów towarowych ma pomóc nowy terminal cargo, który lotnisko chce wybudować do 2015 roku kosztem ponad 40 mln zł. Przetarg na wykonawcę prac ma być ogłoszony wiosną przyszłego roku.

Nowy terminal będzie miał ok. 9,7 tys. m kw. powierzchni magazynowej i ok. 2 tys. m kw. powierzchni biurowej. Ok. 60 proc. powierzchni zajmą firmy spedycyjne dotychczas operujące w Pyrzowicach (m.in. DHL, UPS, Fedex, Poczta Polska), a pozostała część czeka na nowych operatorów.

Dzięki inwestycji terminal cargo będzie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie płyty lotniska. Równolegle zaplanowano budowę przylegającej do niego płyty postojowej dla dwóch maszyn. Obiekt będzie miał zdolność przeładunkową rzędu 30 tys. ton rocznie. Dzięki skróceniu drogi z magazynów do samolotów znacznie przyspieszy się odprawa towarów prowadzona przez firmy kurierskie i logistyczne.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • MFSIK
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,231 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]