Rok temu Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, firma zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice, podpisała z Budimexem SA umowę na budowę nowej drogi startowej o długości 3200 m wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i nawigacyjną. Przez ostatnie 12 miesięcy wykonano ponad połowę prac budowlanych objętych kontraktem - poinformowało portal górniczy nettg.pl GTL. Samoloty będą mogły skorzystać z nowej infrastruktury w 2015 roku. Wartość inwestycji to 157 mln zł brutto.
Realizacja inwestycji rozpoczęła się w styczniu br. W pierwszej kolejności przeprowadzono prace związane ze sprawdzeniem saperskim terenu budowy pod kątem przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego oraz wycinkę drzew kolidujących z powstającą infrastrukturą i stanowiących przeszkody lotnicze dla nowej drogi startowej.
Zwieńczeniem prac przygotowawczych i jednocześnie inauguracją zasadniczych robót budowlanych było podpisanie aktu erekcyjnego i wmurowanie go pod budowę nowej drogi startowej. Wtedy ruszyły prace związane m.in. z uruchomieniem węzła betoniarskiego i wykonaniem dolnych warstw konstrukcyjnych nowych nawierzchni lotniskowych. Przeprowadzono również szereg prac przy budowie kanalizacji deszczowej, teletechnicznej oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym m.in. wielokomorowych zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 20 tys. m sześc.
W bieżącym miesiącu zakończono układanie pierwszej z dwóch warstw betonowych nawierzchni przyszłej drogi startowej. Łącznie wybetonowano prawie 150 tys. m kw. podbudowy nowej drogi startowej o grubości 22 cm. W tym celu wykorzystano prawie 33 tys. m sześc. betonu cementowego. Rozpoczęły się również prace ziemne przy budowie dróg szybkiego zjazdu tzw. speedway, pozwalających na opuszczenie przez statek powietrzny drogi startowej przed ukończeniem pełnego dobiegu po lądowaniu.
- W rocznicę rozpoczęcia inwestycji jesteśmy za półmetkiem prac. Ich zakończenie planowane na koniec września przyszłego roku. Wtedy to Katowice Airport stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości ponad trzech kilometrów - mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace, które zapewnią właściwe funkcjonowanie rozbudowywanej infrastruktury. Roboty te związane będą m.in. z budową systemu odwadniającego, kanalizacji teletechnicznej i energetycznej oraz nowoczesnego systemu nawigacyjnego, który będzie wspomagał lądowania samolotów w warunkach ograniczonej widzialności i