PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
18 listopada 2013 11:24 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MD 2,714 odsłon

Droga S1: z korzyścią dla kopalń i środowiska

Analiza, w której brane pod uwagę były wszystkie elementy środowiskowe, jak drzewostany, łąki, starorzecza i inne, pokazuje bowiem, że utrata siedlisk przyrodniczych w wariancie H drogi S1, będzie znacznie mniejsza niż w innych wariantach
fot: ARC

Realizując inwestycje drogowe trudno w ogóle zniwelować negatywny wpływ na środowisko. Ważne jest jednak szukanie rozwiązań, w których straty te będą zminimalizowane. Pamiętać przy tym należy, że każda inwestycja jest inna, każda wymaga więc indywidualnego podejścia. Tak jest także w sytuacji drogi S1, której budowa jest analizowana w oparciu o kilka wariantów. Okazuje się, że najmniej szkodliwy dla środowiska będzie wariant H, który nie będzie także zagrażał dalszemu funkcjonowaniu kopalń Silesia i Brzeszcze.

Badając wpływ nowej inwestycji na środowisko ważne jest dokładne sprawdzenie, jakie skutki dla ekosystemu będzie miało wprowadzenie sztucznego elementu, jakim niewątpliwie jest droga. Od czego zacząć? Od dogłębnej analizy wskazującej możliwie wszystkie elementy środowiskowe znajdujące się na badanym obszarze. Im większy poziom ogólności na tym etapie, tym słabsze rozpoznanie realnych strat dla środowiska.

Pogłębiona ocena walorów przyrodniczych przeprowadzona przez ekologów wskazuje, jako najmniej szkodliwy wariant H. Analiza, w której brane pod uwagę były wszystkie elementy środowiskowe, jak drzewostany, łąki, starorzecza i inne, pokazuje bowiem, że utrata siedlisk przyrodniczych w wariancie H drogi S1, będzie znacznie mniejsza niż w innych wariantach.

Warto również zbadać, jaka jest rzeczywista szkodliwość danego rozwiązania. Nowy ślad drogi S1 powstały na bazie wariantu hybrydowego przechodzi przez większy, niż w wariantach A i C obszar Natury 2000. Wydawać by się więc mogło, że dla środowiska jest to wariant bardziej szkodliwy. Czy słusznie? Otóż nie! Ekolodzy wskazują, że krótsze odcinki wariantów A i C, w rzeczywistości wyrządzą znacznie większe straty dla gatunków zamieszkujących obszar, przez który przechodzić będzie inwestycja, niż wariant H. Jak to możliwe? Mamy tu do czynienia z procesem gettyzacji. Przebieg wariantów A i C doprowadzi bowiem do powstania przestrzeni sztucznie zamkniętych. Uwięzione w nich zwierzęta i rośliny będą skazane na degradację, co w efekcie doprowadzić może do całkowitego zaniku miejscowych gatunków. Zupełnie odwrotną sytuację tworzy wariant H, którego przebieg umożliwia zwierzętom i rośliną dalszą migrację, nie wpływając na ich naturalny rozwój.

Inwestycje drogowe są niezwykle ważne dla rozwoju poszczególnych regionów, jak i całego kraju. Pamiętajmy jednak, że rozwój ten powinien być zrównoważony. Drogi powinny służyć ludziom, ale też w najmniejszym stopniu szkodzić środowisku. W świetle powyższych informacji dla drogi S1, najlepszym z punktu widzenia lokalnego środowiska wydaje się być wariant H.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • ZIOM Z BRZESZCZ 18 listopada 2013 18:46:51
    Profile Avatar

    Witam. Czytając ten tekst można mieć wrażenie jaki ten wariant "H" jest wspaniały chroni kopalnie i środowisko i kosztuję 1 zł+ VAT Po prostu CUDO DROGOWE. Wariant"C" przez Powiat Oświęcimski jest bardziej praktyczny. Przez wariant "H" Brzeszcze nie będą miały obwodnicy i ruch dalej będzie się kierował na rondo "POD GÓRNIKIEM" Wariant"H " jest h-wiecie co . POZDRO ZIOM Z BRZESZCZ

  • CMUKG
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,279 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]