Terminal LNG w Świnoujściu będzie gotowy do eksploatacji do końca 2014 r. - przewiduje aneks do kontraktu, podpisany w wtorek (10 września) przez spółkę Polskie LNG i budujące terminal konsorcjum Saipem-Techint-PBG. Jednocześnie wartość kontraktu rośnie o 67,5 mln euro.
Dotychczasowa umowa przewidywała oddanie terminala do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale od dłuższego czasu wiadomo było, że termin ten odsunie się w czasie, m.in. z powodu ostrego kryzysu branży budowlanej i bankructw wykonawców inwestycji w 2012 r. W kwietniu wiceminister skarbu Paweł Tamborski mówił o 2-4 miesiącach opóźnienia w budowie terminalu.
Jak podało Polskie LNG, spółce udało się uzyskać bezpieczne rozwiązanie, bowiem moment oddania terminala do eksploatacji do końca 2014 r. mieści się w przedziale czasowym, w którym - zgodnie z kontaktem na dostawy skroplonego gazu z Kataru - PGNiG musi odebrać pierwszy transport surowca.
- Aneks jest pierwszą modyfikacją postanowień kontraktowych, skutkującą zmianą umowy z wykonawcą. Z punktu widzenia zarządzania projektem, jego podpisanie było konieczne w celu ograniczenia ryzyk związanych z procesem inwestycyjnym, a także zabezpieczeniem pozycji biznesowej i prawnej spółki. Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie, które gwarantuje narzucenie wysokiego tempa prac i osiągnięcie założonych postępów w realizacji inwestycji - powiedział prezes zarządu Polskie LNG Rafał Wardziński.
Polskie LNG, informując o podpisaniu aneksu podkreśliło, że w wyniku negocjacji umowy z generalnym wykonawcą - konsorcjum Saipem-Techint-PBG - wartość kontraktu została podwyższona o 67,5 mln euro, jednak w zamian rozszerzony został zakres prac, wydłużony zostały też okres odpowiedzialności konsorcjum za ewentualne wady i operacyjnego wsparcia po zakończeniu budowy. Kwota 67,5 mln euro została ustalona w trakcie wielu rund negocjacyjnych i jest znacząco niższa od początkowo wskazywanej przez konsorcjum - podała spółka.
Wzrost wartości kontraktu oznacza, że całkowite wynagrodzenia za budowę terminala, jakie otrzyma konsorcjum, wyniesie 2,4 mld zł. Całkowity koszt terminala to obecnie ok. 3 mld zł.
Obecnie na budowie terminala pracuje ok. 1100 osób. Latem ubiegłego roku podczas załamania na rynku budowlanym w gazoporcie pracowało średnio ok. 300 osób.
Zgodnie z raportem przedstawionym przez wykonawcę za lipiec br., 2/3 prac przy budowie terminalu zostało już wykonanych. Natomiast z informacji Polskiego LNG wynika, że zaawansowanie finansowe w tym czasie wynosiło ponad 65 proc., co oznaczało, że konsorcjum zapłacono 1,4 mld zł. Natomiast, na mocy aneksu, dalsze wynagrodzenie będzie wypłacane w transzach, po zakończeniu wyznaczonych, najważniejszych etapów prac.
Przed podpisaniem aneksu nowy harmonogram zatwierdził Minister Skarbu. Jak podało ministerstwo, polskie LNG i koordynator inwestycji - spółka Gaz-System zostały zobowiązane do niezwłocznego informowania o wszelkich odchyleniach od założonego w nowym harmonogramie terminu realizacji inwestycji oraz o okolicznościach mogących mieć wpływ na termin zakończenia prac.
- Nie jestem zadowolony z przesunięcia terminu oddania do użytkowania, jednak uparte trwanie przy nierealnym harmonogramie jest ryzykownym i kosztowniejszym rozwiązaniem niż zaakceptowanie z wyprzedzeniem obiektywnych przesłanek do jego przesunięcia. Umożliwi nam to zadbanie zawczasu o wszystkie powiązane z inwestycją kwestie. Mam na myśli Korytarz Północ-Południe, pozwalający przesłać gaz ze Świnoujścia do naszych południowych sąsiadów i na Bałkany oraz kontrakt PGNiG z Qatargas - oświadczył minister skarbu Włodzimierz Karpiński.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.