PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 czerwca 2013 17:45 Trybuna Górnicza : : autor: Kajetan Berezowski 7,548 odsłon

Górnictwo zawsze było mi bliskie

Rozmowa z JANEM KLIMKIEM, przewodniczącym rady nadzorczej Katowickiego Holdingu Węglowego

Jak człowiek spoza branży radzi sobie z zarządzaniem w spółce węglowej?
Wydaje się naturalne, że tylko ci, którzy wywodzą się z danej branży, mogą ją zrozumieć, zarządzać czy podejmować właściwe decyzje. Jednak nie do końca jest to uzasadnione. Są przykłady na to, że ktoś z zewnątrz nie tylko inaczej, lecz racjonalniej postrzega to, czego ludzie w branży nigdy nie zauważą, ponieważ mają podobne spojrzenie na określone problemy. Ja jednak nie do końca jestem człowiekiem spoza branży, gdyż mimo tego, że moja praca nie była bezpośrednio związana z sektorem górniczym, w latach 90. przewodniczyłem Radzie Miejskiej w Mysłowicach, na których terenie mieściły się dwie największe kopalnie w Polsce - Mysłowice i Wesoła. Przez dwie kadencje byłem też wiceprzewodniczącym Sejmowej Komisji Gospodarki, a także członkiem Komisji Skarbu Państwa, gdzie problemy energetyczne i górnicze były dyskutowane na porządku dziennym.

Górnictwo to biznes. Wydaje się więc, że należy je postrzegać głównie przez pryzmat ekonomii.
Jako ekonomista odpowiedziałbym, że tak. Natomiast jako dyrektor Instytutu Przedsiębiorstwa w Szkole Głównej Handlowej zdaję sobie sprawę, że przyczyny długowieczności organizacji tkwią m.in. w konserwatywnym podejściu do finansów, wrażliwości na otaczający świat, technologii, zmianach społecznych, w świadomości własnej tożsamości, tolerancji dla pomysłów, docenianiu i wartościowaniu ludzi, wreszcie w swobodzie i ograniczeniu kontroli oraz w skłonności do uczenia się i tworzeniu wspólnoty. Myślę, że te czynniki w dużej mierze determinują sytuację Katowickiego Holdingu Węglowego.

Jak ważna jest pańskim zdaniem społeczna odpowiedzialność biznesu?
W mojej niedawno wydanej książce "Społeczna Odpowiedzialność Biznesu w Polsce" przedstawiam zmiany, które tworzą w dużym stopniu presję na redefiniowanie tradycyjnego paradygmatu biznesu. Oprócz wymienionych tam czynników, jak globalizacja, internet, powstające nowe rynki, nowe sektory i branże, rynek patentów, wiedzy, technologii, informacji, energii słonecznej, zmian społecznych, ważną rolę odgrywa właśnie wzrost znaczenia interesariuszy. W ostatnich latach coraz częściej zwraca się uwagę na znaczenie takich koncepcji, jak społeczna odpowiedzialność biznesu, zarządzanie przez wartości, komunikacja wewnętrzna czy marketing partnerski. Wszystkie one opierają się na podobnej tendencji, która podkreśla rosnący wpływ różnych grup interesu na funkcjonowanie organizacji. Te grupy to już nie tylko klienci, pracownicy, konkurenci, udziałowcy, ale także pośrednicy, media, społeczność lokalna czy inwestorzy. Organizacja coraz silniej wtapia się w sieć powiązań z innymi podmiotami, od których jest zależna.

Jak bardzo dekoniunktura odbija się na działalności KHW?
Rada nadzorcza Katowickiego Holdingu Węglowego wspólnie z zarządem od dłuższego czasu analizuje zagrożenia i możliwości, które pojawiają się w branży energetycznej, w tym szczególnie w branży górniczej, i zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj prawie wszystkie firmy dyskutują o obniżeniu kosztów, wydatkach społecznych, zarządzaniu strategicznym, w tym zarządzaniu wartością firmy, oraz o predykcji, czyli przewidywaniu przyszłości. Jesteśmy świadomi, że jakość węgla wydobywanego przez KHW jest bardzo wysoka, zaangażowanie i doświadczenie pracowników są nadrzędną wartością, a kadra zarządzająca w mojej ocenie dokłada wszelkich starań, aby pojawiające się wyzwania, stojące przed branżą energetyczną, nie tylko nas nie zaskakiwały, ale abyśmy je wyprzedzali.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • TCLGU
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,235 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]