Akt erekcyjny pod nową drogę startową wmurowano w poniedziałek (6 maja) w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach. To część wartych ponad 400 mln zł inwestycji na lotnisku, które będą gotowe do 2016 r.
Nowy pas startowy - równoległy do starego, lecz przesunięty o ok. 200 m na północ - ma być gotowy 30 września 2014 r. Planowany termin oddania go do użytku, po procesie certyfikacji, to wiosna 2015 r.
- Obecna droga startowa ma przeszłość wojskową. Jej konieczna już modernizacja wiązałaby się z zamknięciem lotniska. Patrząc w przyszłość, budujemy nowy pas startowy w technologii betonowej, który posłuży przez najbliższe 25 lat - mówił w poniedziałek Artur Tomasik, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Parametry nowej drogi startowej pozwolą nie tylko na lądowanie, ale też startowanie największych statków powietrznych z pełnym obciążeniem. Poprawią się jeszcze warunki techniczne lotniska.
- Będzie to jedyny port w otoczeniu, gdzie będzie można wylądować o każdej porze dnia i nocy, w każdych warunkach, co przełoży się na zwiększenie atrakcyjności naszego portu dla przewoźników, lotniczych, a tym samym - mamy nadzieję - na większą liczbę operacji - zaznaczył Tomasik.
Jak ocenił, za 10 lat, gdy na lotnisku i wokół niego gotowe będą już wszystkie obecnie planowane przedsięwzięcia, w całości będzie to infrastruktura na miarę XXI w.
- Ta infrastruktura transportowa posłuży przede wszystkim do rozwoju logistyki i gospodarki wokół tego miejsca. Mam nadzieję, że za 10 lat stworzymy w otoczeniu nie setki, a tysiące miejsc pracy - wskazał prezes GTL.
Prace przygotowawcze do budowy nowego pasa startowego rozpoczęły się pod koniec lutego. Wykonawca przeprowadził rozpoznanie saperskie i wycinkę drzew na obszarze ponad 14 hektarów. To konieczne wobec wymogu ustanowienia stref ochronnych wolnych od przeszkód lotniczych w rejonie głównego podejścia do nowej drogi startowej.
Droga startowa będzie miała 3200 m długości (a więc będzie dłuższa o 400 m od obecnej, z możliwością przedłużenia o kolejne 400 m na zachód) i 45 metrów szerokości. Po obu stronach powstaną pobocza, każde o szerokości 7,5 m. Łącznie z układem głównych dróg kołowania da to powierzchnię 208,5 tys. m kw.
Nowa droga zostanie wyposażona w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym możliwe będzie przyjmowanie samolotów przy widzialności wzdłuż drogi nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m (dotąd odpowiednio 800 i 60m). System Ice Alert będzie informował służby lotniskowe o oblodzeniu nawierzchni.
Akt erekcyjny wmurowali w poniedziałek Adrian Marchewka i Krzysztof Górski - uczniowie Technicznych Zakładów Naukowych w Częstochowie, które kształcą m.in. techników awioników i techników mechaników lotniczych. Kielnię dostarczył spadochroniarz Jacek Gawryszewski.
Wartość inwestycji to 157 mln zł. Wykonawcą jest firma Budimex SA.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.