PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
23 kwietnia 2013 04:39 Polska Agencja Prasowa 1,904 odsłon

Koleje Śląskie: UTK zawiesił licencję

Urząd Transportu Kolejowego zawiesił 2 kwietnia licencję samorządowej spółce Koleje Śląskie, wydając w jej miejsce półroczną licencję tymczasową. Powodem decyzji UTK jest sytuacja finansowa przewoźnika. Jeśli Koleje Śląskie wdrożą działania naprawcze, odzyskają licencję.

Jak poinformował w poniedziałek, 22 kwietnia, rzecznik UTK Maciej Domański, chodzi o zawieszenie wydanej na czas nieokreślony licencji na świadczenie usług kolejowego transportu pasażerskiego. Powodem wydania 2 kwietnia takiej decyzja było naruszenie ustawy o transporcie kolejowym, m.in. słaba wiarygodność finansowa przewoźnika, wpływająca również na jego płynność.

- To jest zasadniczy powód decyzji - zaznaczył Domański. Jak wyjaśnił, o pozostałych powodach nie może mówić ze względu na tajemnicę handlową. Teraz w ciągu sześciu miesięcy Koleje Śląskie powinny przedstawić program naprawczy lub wyprowadzić swoje finanse na prostą. - Wówczas, w październiku, licencja zostanie odwieszona - wskazał rzecznik UTK.

Zaznaczył, że w miejsce zawieszonej 2 kwietnia licencji bezterminowej, przewoźnikowi udzielono ważnej od 3 kwietnia licencji tymczasowej. Dzięki temu Koleje Śląskie mogą nadal wykonywać przewozy - na podstawie zawartej z samorządem woj. śląskiego umowy o świadczenie usługi publicznej.

Niezależnie od UTK sytuację samorządowego przewoźnika diagnozowali w ostatnich miesiącach specjaliści Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, którzy na zlecenie samorządu woj. śląskiego przygotowywali audyt finansowo-prawny działalności Kolei Śląskich w 2012 r. W ostatni czwartek władze samorządu woj. śląskiego upubliczniły raport z audytu.

Jak relacjonował wówczas marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła, przewidywana za ub. rok strata Kolei Śląskich sięgająca 11,6 mln zł, w tym roku wzrośnie do ok. 56 mln zł - pod warunkiem wdrożenia przygotowanego już przez spółkę tymczasowego planu naprawczego. W przeciwnym razie miesięczne straty rzędu 8-9 mln zł dałyby stratę roczną ponad 100 mln zł.

Sekuła wyraził nadzieję, że zgodnie z tymczasowym planem naprawczym od 1 czerwca miesięczne straty powinny radykalnie się zmniejszyć, a w ostatnich miesiącach tego roku - całkowicie zniknąć. Marszałek jest przekonany, że w 2014 r. spółka nie będzie już generowała strat.

Ma temu służyć docelowy program naprawczy, odnoszący się do strategicznych dokumentów, których Koleje Śląskie, jak dotąd, nie mają. Chodzi m.in. o wieloletnią prognozę zapotrzebowania na kolejowe przewozy regionalne w woj. śląskim i sporządzoną na tej podstawie strategię działalności spółki. Z tych dokumentów powinna wynikać aktualna oferta przewozowa wraz z polityką taborową i taryfową.

Innymi rekomendacjami ekspertów TOR-u dla Kolei Śląskich były: renegocjowanie lub zmiana umów z dostawcami taboru, zmniejszenie kosztów eksploatacji poprzez zmianę polityki taborowej, racjonalizację wydatków płacowych, poprawę polityki handlowej, a także zmiana oferty przewozowej - również poprzez zmiany taryf i ograniczenie liczby tras.

Wśród rekomendacji szczegółowych znalazły się: dostosowanie algorytmu wyliczania dotacji dla Kolei Śląskich do wymogów prawa, pilne zbudowanie działu finansowo-księgowego i działu kontroli z kompetencjami analitycznymi, podniesienie jakości zarządzania oraz wzmocnienie nadzoru właścicielskiego nad spółką i jej spółkami zależnymi.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • VZREQ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,503 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]