PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 marca 2013 17:28 Polska Agencja Prasowa 2,655 odsłon

Kolej: pięć ofert na remont trasy na Śląsku

Z powodu degradacji linii między Gliwicami a Katowicami prędkość pociągów nie przekracza 60 km/h, a w Mysłowicach ograniczono ją nawet do 20 km/h.
fot: ARC

Pięć ofert otrzymała spółka PKP PLK w przetargu na rewitalizację fragmentów trasy kolejowej z Gliwic Łabęd do Sosnowca Jęzora. Zarządca kolejowej infrastruktury określił wartość kontraktu na 109,9 mln zł brutto; najtańsza oferta opiewa na 89,7 mln zł.

Chodzi o fragmenty międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem przez Zabrze i Katowice. Odtworzenie tego odcinka do 2015 r. zapisano w wieloletnim planie inwestycyjnym resortu infrastruktury. Wcześniej - dzięki unijnym środkom - gruntownie zmodernizowano odcinek linii E30 z Wrocławia do Opola. Pod koniec 2011 r. - w ramach planowanego do 2014 r. kolejnego unijnego projektu - rozpoczęto prace od sosnowieckiej dzielnicy Jęzor w kierunku Krakowa.

Pierwotnie cały unijny projekt zakładał modernizację fragmentu trasy z Zabrza do Krakowa. Ponad trzy lata temu wypadł z niego odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza, przez Katowice i Mysłowice do Sosnowca Jęzora. W zamian rozpoczęto wówczas przygotowywanie inwestycji zakładającej przywrócenie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi.

Na początku lutego PKP PLK ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowych: nr 137 na odcinkach Gliwice Łabędy - Gliwice - Zabrze i Ruda Chebzie - Chorzów Batory oraz nr 134 na szlaku Sosnowiec Jęzor - Mysłowice.

W czwartek rzecznik południowego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Jacek Karniewski poinformował PAP, że w przetargu tym wpłynęło pięć ofert. Najtańszą z nich - na 89,7 mln zł brutto - złożyło konsorcjum spółek Unitor B oraz Rajbud; kolejną - wartą 95,7 mln zł - spółka Eiffage Polska Koleje. Najdroższa oferta opiewa na 107,1 mln zł.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej, a potem przebudowa na tych odcinkach nawierzchni kolejowej i rewitalizacja obiektów inżynieryjnych. Zaplanowano też m.in. przebudowę peronu wyspowego stacji Zabrze, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej w Zabrzu i na odcinku Chorzów Batory - Ruda Chebzie oraz regulację sieci na kilku odcinkach. Inne prace mają objąć automatykę kolejową, telekomunikację i elektroenergetykę. Termin zakończenia kontraktu określono na koniec listopada tego roku.

Rewitalizacja obejmuje mniejszy zakres prac niż np. przy modernizacjach ze środków unijnych. Modernizacje zakładają zwykle zwiększanie prędkości do 160-200 km/h. Odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora przecina centra kilku miast i jest silnie obciążony regionalnym ruchem pasażerskim. Parametry projektowe większej jego części zakładają prędkości maksymalne od 100 do 120 km/h. Po ewentualnej modernizacji niewiele pociągów rozpędzałoby się tam bardziej - ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta.

Z powodu degradacji linii między Gliwicami a Katowicami prędkość pociągów nie przekracza 60 km/h, a w Mysłowicach ograniczono ją nawet do 20 km/h. Z punktu widzenia podróżnego rewitalizacja da więc podobny efekt jak modernizacja. Koszty odtworzenia całego odcinka Gliwice - Sosnowiec Jęzor określono przed kilkoma laty na 285 mln zł - do zrealizowania z budżetu państwa ze środków zaoszczędzonych na przetargach.

To niejedyny odcinek linii kolejowych w regionie, który wkrótce ma być rewitalizowany. Z końcem stycznia warta 439,5 mln zł brutto oferta firmy ZUE została wybrana w przetargu na rewitalizację odcinka Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa. To jeden z dużych projektów mających zwiększać słabą dotąd absorpcję unijnych środków na kolei.

Prócz tego w regionie w najbliższych miesiącach przewidywane są m.in. prace likwidujące miejscowe ograniczenia prędkości na fragmentach trasy Katowice - Bielsko-Biała (między Tychami i Pszczyną), a także remonty toru nr 2 rewitalizowanej linii kolejowej Chorzów Batory - Tczew na odcinkach Bytom Północ - Tarnowskie Góry i Kalety - Strzebiń.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • EPWTY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,207 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]