PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 marca 2012 10:43 Portal gospodarka i ludzie : : autor: BE, JECH 3,908 odsłon

Katowice: w interesie sprzedawców polskiego węgla

Adam Gorszanów (od lewej), Alicja Nowicka i Wojciech Szmyd (członek zarządu TGSPW) wyjaśniali, dlaczego sprzedawcom węgla potrzebny jest samorząd gospodarczy...
fot: Andrzej Bęben/ARC

Towarzystwo Gospodarcze Sprzedawców Polskiego Węgla (TGSPW) i Stowarzyszenie Autoryzowanych Sprzedawców Katowickiego Holdingu Węglowego (SAS KHW) poinformowały w czwartek 22 marca o zamiarach powołania Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla (IGSPW).

Podmioty gospodarcze i przedsiębiorcy działający w segmencie sprzedaży węgla w Polsce dotychczas nie miały ogólnopolskiej reprezentacji samorządu gospodarczego. Tymczasem w Polsce, według naszych szacunków, sprzedażą węgla zajmuje się ponad 10 tysięcy podmiotów, mocno konkurujących ze sobą na rynkach lokalnych - wyjaśnia Adam Gorszanów prezes zarządu TGSPW.

Od początku roku nasze środowisko walczy o zmianę postanowień w przepisach wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym. Naszym największym problemem jest dokumentowanie obrotu. Dokumenty celne, jakie musimy tworzyć, są w naszej ocenie zupełnie zbędne i tylko komplikują ten obrót. Skutkiem podjętych dotąd przez sprzedawców węgla starań są przygotowane przez ministra finansów zmiany w przepisach, ułatwiające sprzedaż końcowym odbiorcom indywidualnym. Natomiast w żaden sposób nie rozwiązują problemów środowiska producentów i dużych dystrybutorów - powiedział Adam Gorszanów, prezes zarządu Towarzystwa Gospodarczego Sprzedawców Polskiego Węgla.

Gorszanów tak precyzował powody powołania Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla:

- Organizacja samorządu gospodarczego umożliwi nam wpływanie w bezpośredni sposób na kształt nowych rozwiązań legislacyjnych. Naszym głównym celem w tym roku jest zasadnicza zmiana akcyzy na wyroby węglowe. Oczekujemy odejścia od niepotrzebnego dokumentowania obrotu. Uważamy, że te dokumenty, które obowiązywały w tymże obrocie do tej pory - czyli faktury - są wystarczającym sposobem na sprawdzenie prawidłowości transakcji - przekonywał.

Wojciech Szmyd, członek zarządu TGSPW akcentował edukacyjny także aspekt zadań Izby Gospodarczej.

- Wśród jej zadań będzie wypracowanie i skonsultowanie modelu prawidłowych działań w obsłudze akcyzy i przedstawienie go uczestnikom rynku. Chodzi o to, żeby za dwa-trzy lata nie mieli problemów przy kontrolach urzędów celnych z powodu złej interpretacji w stosowaniu przepisów - podkreślał.

Zdaniem Szmyda akcyza podnosi obecnie koszt węgla, który odciśnie się na jego końcowym odbiorcy.

- Mimo że - przy powszechności rozmaitych zwolnień - nie jest na ogół naliczana, ogrom problemów związanych z interpretacjami niejasnego prawa, konieczność zmian w każdej firmie systemów, umożliwiających prawidłowe naliczanie akcyzy, pilnowanie niezliczonych dokumentów w konsekwencji musi kosztować. Można więc powiedzieć, że akcyza została wprowadzona, większość podmiotów zostało z niej zwolnionych, natomiast koszt tej operacji i tak końcowy konsument na pewno zobaczy przy zakupie, ponieważ muszą go ponieść producenci węgla, wielcy dystrybutorzy, aż po każdy mały skład opałowy - argumentował Wojciech Szmyd.

Gorszanów wysunął nawet tezę, że koszty wprowadzenia akcyzy były na pewno większe od zaplanowanych na ten rok 120 mln złotych wpływów z tego tytułu do budżetu państwa.

- W pierwszym tygodniu tego roku sprzedaż węgla była praktycznie sparaliżowana. To jest wymierny koszt. Jako środowisko szacujemy, że koszty, jakie poniosła branża - producenci i pośrednicy - przewyższyły wielkość akcyzy na wyroby węglowe. Skoro praktycznie wszyscy są z niej zwolnieni, to po co tak komplikować obrót. Odnosimy wrażenie, że po to, aby łapać nas na błędach. Bo im bardziej zawiły system, więcej dokumentów, tym trudniej o poprawną interpretację, zatem konsekwencje karno-skarbowe - zżymał się Gorszanów.

Podczas konferencji przedstawione zostały główne kierunki działania Izby. Oto niektóre z nich:
• promocja polskiego węgla i jego sprzedawców,
• prezentowanie wobec organów państwa interesów środowiska branżowego w zakresie rozwiązań gospodarczych, prawnych i podatkowych,
• integracja branżowego środowiska gospodarczego i - w sprawach szczególnej wagi - wypracowanie stanowiska wobec władz państwowych i krajowych producentów węgla,
• organizowanie szkoleń i konferencji obejmujących aspekty marketingowe, prawne i finansowe przydatne w funkcjonowaniu na rynku przedsiębiorstw uczestniczących w obrocie handlowym węglem

Założyciele Izby zwrócili uwagę na spadek światowych cen węgla i wzmożony jego import, zwłaszcza zza wschodniej granicy. Czynniki te - ich zdaniem - mogą spowodować "spore trudności krajowych producentów, zwłaszcza tych, którzy stosują nieelastyczną politykę handlową".

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • CBTWH
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,984 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]